Tesla-verdien til himmels

Elbilprodusenten Tesla har så vidt kommet i gang med masseproduksjon, men er allerede sett på som mer verdifull enn store selskaper som Mazda, Suzuki og Fiat.

ALL-TIME HIGH: I forrige uke åpnet Tesla en monteringsfabrikk i nederlandske Tilburg. Denne uken nådde Tesla-aksjen nye høyder.
Publisert: Publisert:

Tesla, som har et månedlig salg tilsvarende kun én prosent av salget til Ford, prises nå på børsen til en verdi tilsvarende en tredel av Ford.

Tesla-aksjene satt onsdag ny «all-time high» i USA, med en samlet markedsverdi på 20 milliarder dollar, tilsvarende 121 milliarder norske kroner. Det er dobbelt så mye som Fiat, mens både Mazda og Suzuki er verdsatt til 75 milliarder norske kroner.

- Tesla får mye goodwill fordi de blir sett på som miljøvennlige, samtidig er de et selskap i vekst. Det er en veldig god kombinasjon, sier Kjetil Melkevik, leder for institusjonelle kunder i Holberg fondene, til E24.

Bloomberg skrev onsdag at Tesla aksjene har steget med 390 prosent i år, og har en verdi som 260 er ganger høyere enn den ventede omsetningen til selskapet i år.

Ikke lange penger

MANGE FORDELER: Kjetil Melkevik, i Holberg fondene, mener Tesla har en rekke fortrinn som gjør at de blir høyt verdsatt i markedet.

- Jeg har sett litt på aksjonærene til Tesla, og det er et stort antall private aktører, lite store selskaper, med andre ord lite lange penger. Det er ingen tvil om de har en ledelse som har stor fortellerevne, som skaper entusiasme. I tillegg har Tesla stor kontroll på verdikjeden, sier Melkevik.

Det er forventet at Tesla kommer til å selge 21.000 Model S i 2013. Men dette er også den eneste modellen de tilbyr.

Som første europeiske land fikk Norge levert den nye modellen for få uker siden, og med den farten bilene ruller ut fra de norske forhandlerne, er Model S av de bilene de blir levert mest av her til lands for øyeblikket.

Ut 2013 skal de levere ut over 1000 biler, noe som gir et snitt på cirka 50 biler i uka. Prisen i Norge er fra 450.000 til 680.000, rekkevidden er på 370 eller 482 kilometer avhengig av batteristørrelsen.

Les også: Tesla ansetter 38 personer i Norge

I California er Tesla nå det tredje største luksusbilmerket, etter Mercedes-Benz og BMW, i salg.

- Som en smartphone

Melkevik mener batteriteknologien til Tesla, som er langt kraftigere enn hos noen andre, er sentral i merkets sterke posisjon. De trenger heller ikke tenke på om elbilen de lager konkurrerer med andre produkter selskapet har, slik situasjonen er med for eksempel Volkswagen og BMW.

Les også: Tesla-sjefen flirer av BMWs siste elbil

- Det, i tillegg til at de er en underdog som mange heier på, taler til Teslas fordel. De er en grønn opponent, og har ikke noe de må forsvare.

Melkevik trekker en parallell til da Apple kom med sin første smarttelefon.

- Den gangen strittet store aktører som Nokia og Ericsson mot. De ville forsvare sin egen posisjon, sin egen eksistens med de produktene de hadde, i stedet for å møte Apple med et tilsvarende produkt.

RULLER UT: De første leveringene av Tesla Model S i Norge startet for et par uker siden. Nå leveres det rundt 50 biler i uka her til lands.

Kun ett produkt

Foreløpig er det vanskelig å si hvor det kan ende med Tesla, de har en så kort historie med masseproduksjon at det ennå ikke er mulig å lese så mye ut av tallene.

De første indikasjonene kan komme mot slutten av året, når de hatt ett år i full produksjon.

- Selvsagt kan det og gå galt, sier Melkevik.

Per i dag har Tesla kun ett produkt å lene seg på. Noe som gjør at de er helt avhengige av at Model S viser seg å ha god holdbarhet, at de unngår noen dramatiske feil med modellen

- Et annet moment er kapasiteten. De skal jo klare å levere disse bilene. Samtidig er Tesla en god story, som kan drive kursen videre.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no