Google bøyer av i konflikten med EU

Internett-giganten må nå lenke til konkurrenter og fortelle hva som er deres egne tjenester. - En imponerende seier for Google, mener professor.

UNNGÅR BOT OG NYE ÅR MED KONFLIKT: Google har tilnærmet monopol på internettsøk i Europa og skal nå være enig med EU om en avtale som tvinger giganten til å lenke mer til konkurrenter.

Paul Sakuma
Publisert:

For første gang bøyer Google av og forandrer hvordan de presenterer søkeresultatene sine, skriver Financial Times.

Den velrenomerte avisen hevder det nå endelig foreligger en avtale mellom selskapet og europeiske konkurransemyndigheter.

Avtalen skal innebære at Google, som står for nesten 90 prosent av søk i Europa, forplikter seg til å lenke bedre og tydeligere til konkurrerende søkemotorer og kommunisere tydeligere hvilke tjenester som er eid av Google selv.

Konkurrenter, deriblant Microsoft, har klaget på at Google gir sine egne tjenester en mer fremtredende plass i søkeresultatene.

Les mer: Europeiske land gjør seg klar til å straffe Google

VIL ENDRES: Google må lenke tydeligere til konkurrerende tjenester på for eksempel på restaurantsøk. Nederst i bildet ser man hvordan Google på sine norske sider lenker til konkurrerende tjenester i dag.

Skjermdump Google

- En seier for Google

Avtalen vil markere slutten på en tre år lang konflikt som har involvert både europeiske og amerikanske konkurransemyndigheter.

Ved å nå inngå en femårig avtale frivillig, slipper Google å betale en mulig gigantbot for brudd på konkurranselovgivningen, og kan legge saken død.

Alternativet, som blant annet Microsoft, TripAdvisor og Expedia har jobbet for, kunne vært formelle siktelser og lange kamper i rettssystemet.

Eksperter mener derfor Google slipper billig unna med den skisserte avtalen.

- Dette vil være en ettertrykkelig avvisning av de fleste av anklagene mot selskapet og slik sett en imponerende seier for Google, sier jusprofessor Eric Goldman til avisen.

Les mer: Svenske språkrøktere bøyer seg for Google

Inntekter bestemmer mengde endringer

Graden av forandringer i søkeresultatene som Google nå tvinges til å gjøre avhenger blant annet av hvorvidt de tjener penger på tjenesten.

Egne nyhetsresultater må for eksempel bare skilles ut og merkes. Søkeresultater for restauranter, som leder til sider med annonser, må derimot skilles tydelig og lenke til flere konkurrerende tjenester som tilbyr likt innhold.

- Selv om Googles fiender er mange, bråkete og rike har de aldri kunnet bevise sin alvorligste anklage: at Google manipulerer søkeresultatene sine. Så lenge Google beholder sin markedsposisjon, vil de fortsatt bli anklaget, sier Goldman.

Les også: