Dette vil den nye Telenorsjefen satse på: – Det kan være vi må gjøre oppkjøp

Den nye Telenor-sjefen mener nysgjerrighet er en nøkkel til fremtidig suksess. Den nysgjerrigheten kan føre Sigve Brekke til nye oppkjøp.

JAKTER SIN EGEN ETTERFØLGER: Sigve Brekke tar i august over som konsernsjef i Telenor. I mellomtiden skal han finne sin egen etterfølger til å lede virksomheten i Asia. - Vi har definitivt funnet en etterfølger innen jeg overtar som konsernsjef, sier Brekke til E24.

Berit Roald
Publisert:,

FORNEBU (E24): Tirsdag kom nyheten om at det er Telenors Asia-sjef, Sigve Brekke, som skal ta over når Jon Fredrik Baksaas gir seg. Brekke overtar offisielt i august, mens Baksaas skal gå over i rollen som spesialrådgiver til styret i Telenor.

Utnevnelsen kommer ikke som noen overraskelse for dem som kjenner Telenor, spesielt siden Brekke har en solid erfaring og gode resultater å vise til i Asia.

Få ville si hvem Brekke utkonkurrerte på slutten, men enkelte hevder at den populære Norgessjefen, Berit Svendsen, var blant dem som var med i finalerunden når styret skulle bestemme seg.

Styreleder Svein Aaser i Telenor kunne forsikre om at Jon Fredrik Baksaas ikke skal forlate Telenor med det første siden han skal inn i en spesialrådgiverrolle, selv om han altså har nådd pensjonsalderen i kontrakten sin.

– Vi slipper han ikke så lett, sa Aaser muntert da ledelsen møtte pressen.

Feiret med Jonas Fjeld-konsert

Blant de mange Telenor-ansatte og -direktørene som hadde tatt turen ned for å høre på den nye konsernsjefen, var en håndfull karakteristikker som stadig gikk igjen: At Sigve Brekke er en energisk, nysgjerrig, sjarmerende og solid kollega.

– Sigve Brekke er «hands on», engasjert, men også en god strateg, sa styrelederen.

Ute på plassen utenfor hovedkontoret hadde Telenor satt opp en stor scene. Der spilte Jonas Fjeld for de Telenor-ansatte før de fikk møte den nye toppsjefen.

– Jeg er både ydmyk og glad for å påta meg denne store jobben, sa Brekke til den oppmøtte pressen, før han snudde seg mot forgjengeren, som har sittet i sjefsstolen i 13 år:

– Jeg vil si at du har forberedt meg godt til denne jobben. Du har skapt et selskap som markerer seg på den globale scenen, sa Brekke til Jon Fredrik Baksaas.

Les også

Premieren i Myanmar ble en braksuksess: Nå skal Telenor ut på bygda

– Vi må finne plassen vår

Telenor har de siste årene startet å rulle ut en rekke nysatsinger i et håp om å sikre seg en større del av fremtidens digitale kake. Over hele telebransjen har det spredd se gen frykt for at selskapene blir stående igjen som selskaper som ikke leverer noe annet enn en mobiltilkobling eller bredbåndslinje i veggen.

På tirsdagens pressekonferanse trakk den nyutnevnte Telenor-sjefen opp temaet om hvor mobil- og teleoperatørene skal høre hjemme i fremtiden, og hvordan Telenor skal nå målet om å levere internettilkoblinger av høy kvalitet til massemarkedet:

– For å få til det må vi finne vår plass i økosystemet til internett (...) Men det blir ikke lett, fordi det er mange konkurrenter rundt oss. Vi kontrollerer heller ikke hele verdikjeden som vi gjorde i gamle dager, sa Brekke.

Overfor E24 forklarer Brekke at han mener det er to sider ved det han kaller Telenors internettutfordring:

  • Telenor må evne å levere de internettjenestene kundene vil ha, være det seg Facebook, Whats App, surfing eller tjenester som andre enn Telenor leverer, men som de da distribuerer ut til kundene
  • Telenor må levere egne tjenester

– Alt dette handler om å bli en del av innholdsleveransen selv, sier Brekke til E24.

Hele problemstillingen Brekke tar opp ble ytterligere aktualisert tirsdag da den amerikanske telegiganten Verizon annonserte at de skal kjøpe AOL for rundt 4,4 milliarder dollar (33 milliarder kroner). Målet til Verizon er blant annet å sikre seg AOLs mange innholds- og annonsetjenester (som Engagdet og Huffington Post), og å kombinere dette med sitt eget mobil- og bredbåndsnett.

Telenor har blant annet lansert, bank-, betalings- og forsikringsløsninger til kunder i flere av landene de opererer i. I november annonserte Telenor at de sammen med Schibsted (E24s eier), Naspers og Singapore Press Holdings starter felles samarbeidsselskap som skal utvikle nettbaserte rubrikktjenester i Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh. Schibsted har hatt stor suksess med denne typen tjenester.

– Vil du øke Telenors evne til å levere finansielle tjenester, rubrikkannonser og andre slike tjenester rundt selve mobiltjenesten?

– Svaret på det er ja. Vi skal fokusere veldig mye fremover på å gjøre det, men for å få det til må vi antagelig ha partnerskapsmodeller som vi i dag er litt ukjent med. Det kan være vi må gjøre oppkjøp, slik som vi har gjort med Schibsted, sier Brekke og fortsetter:

– Det viktige er at vi utforsker og er nysgjerrige, for det er ingen som har svarene på dette nå. Veien blir litt til mens man går.

Les også

Telenor-eksperter om den nye sjefen: – Fremstår som et naturlig valg

Fokuserer på India og Myanmar

Telenor har ikke hatt suksess i alle markedene de har investert i. Danmark er fortsatt en utfordring for Telenor med pressede marginer og beinhard konkurranse. I tillegg har selskapet slitt med Vimpelcom-investeringen sin, som har falt kraftig i verdi og som nå er utsatt for en omfattende korrupsjonsetterforskning.

– Er det noen enkeltmarkeder du vil vurdere å justere på?

– Den plattformen vi har i dag synes jeg er fin, og vi har akkurat lansert tjenesten i Myanmar. Nå må vi sikre at lanseringene i Myanmar og India blir suksessrike, sier Brekke.

– Er det noe dere skal gjøre mindre av fremover?

– Fortsatt er det sånn at den absolutte brorparten av våre inntekter kommer fra tale og basistjenester, så utfordringen er å fortsette med det i en tøff konkurranse, samtidig som vi prioriterer arbeidet med de nye tjenestene nok.

– Du sier at de strategiske målene og strategien ligger fast foreløpig, men det må vel være noe du vil endre på?

– Definitivt. Plattformen og den finansielle strategien som Telenor har kommer jeg til å ta videre, men det er klart jeg kommer til å sette mitt preg på det, sier Brekke og fortsetter:

– Strategien vi har lagt inneholder jo mange ukjente komponenter. Jeg er helt åpen på at det å ta Telenor inn i internettverdenen, og det å finne vår posisjon i det økosystemet, er utfordrende. Den utfordringen har så vidt begynt. Det er viktig å finne vår modell for dem fremtiden, avslutter Brekke.

Her kan du lese mer om