Ola og Kari grepet av teknologiangst

Norske hjem fylles av stadig mer avanserte dingser. Men kan vi å bruke dem?

VANSKELIG: Smart-telefoner, smart-TV. Smarte kjøleskap, støvsugere og tannbørster. Norske hjem fylles av stadig mer avansert teknologi. Én av fire sier de føler utviklingen går for fort.
Publisert: Publisert:

Har du smart-TV, men bruker den på samme måte som et konvensjonelt fjernsynsapparat?

Har du et fancy speilreflekskamera, men bruker bare den grønne auto-knappen?

Har du smarttelefon, men de eneste funksjonene du bruker er å ringe og tekste?

Fortvil ikke, du er ikke alene.

Nordmenn er et folkeslag som fyller hjemmene sine med et stadig økende antall duppedingser – uten å ha kompetansen til å utnytte dem fullt ut.

En kundeundersøkelse Carat har gjennomført for Elkjøp viser at over en fjerdedel av befolkningen synes teknologien har blitt så komplisert, at de ikke lenger henger med.

- Skjønner frustrasjonen

PROFESSOR: Jon Bing forstår frustrasjonen over å ikke klare å henge med i den stadig mer kompliserte elektroniske hverdagen.

Folk kjøper allikevel de nye, høyteknologiske og smarte produktene.

I motsetning til i de andre nordiske landene opplever den norske elektronikkbransjen fortsatt vekst, og luksus- og nytteproduktene er driverne.

Les også: Luksusvaner gir vekst

Kundeundersøkelsen viser at 27 prosent av de spurte har elektroniske dingser som ligger uutpakket og ubrukte hjemme.

Man har aldri brukt dem, fordi man ikke vet hvordan de brukes.

- Jeg skjønner reaksjonene godt, sier professor og advokat Jon Bing.

- Jeg deler bekymringen selv. Akkurat nå sliter jeg med å synkronisere min nye telefon mot PC-en.

- Jeg tror mange der ute har ting de vet skal virke på et spesielt sett, men så klarer de ikke å få det til å virke slik de vet det skal virke, sier samfunnsdebattanten, som siden 60-tallet har fulgt den teknologiske utviklingen tett.

Kvinner og eldre teknotaperne

- Folk kjøper smarte ting, men ender opp med å av og til føle seg litt dumme, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, Åshild Indresøvde.

- Som en har sagt: Jeg har smart-TV, men bruker den ikke særlig smart.

Med en skala hvor 1 er «helt uenig» og 6 «helt enig» som måleinstrument, svarte nesten en av syv i undersøkelsen at de har elektroniske produkter som de ikke vet hvordan fullt ut fungerer. Andelen er noe forhøyet blant de som tilhører kategorien «begge kjønn over 50 år».

- Kvinner generelt, og gruppen 50+ for begge kjønn, er teknotaperne. Det er en utfordring for vår bransje. Mye av kundegrunnlaget vårt ligger i disse segmentene, sier Indresøvde.

- Folk kjøper det nyeste, men når de ikke kan bruke det minsker gleden ved å eie produktet.

- Erfaring er det viktige

Ting er dog i bedring.

Elkjøp har laget slike undersøkelser siden 2008. Med den samme skalaen som måleinstrument svarte målgruppen «de over 50» et gjennomsnitt på 4,1 på påstanden om at teknologi har blitt så komplisert at man ikke henger med. Året før var tallet 4,5. For aldersgruppen under 30 år var gjennomsnittet i 2012 2,6 - mot 2,8 året før.

Altså er andelen av de som blir overveldet av teknologien synkende.

- Folk blir mer erfaren og komfortabel med produktene, tror Indresøvde.

- I det siste har vi sett at mange av produktene som har kommet er oppdateringer av allerede eksisterende elektronikk.

Professor Jon Bing, snart 69 år, tror det er andre faktorer enn alder som bidrar til en eventuell hverdagsteknologisk kunnskapskløft

- Faktorer som erfaring og kunnskap. Erfaring med å bruke ulike gjenstander er det viktige. Selv om jeg er i den rette alderen har jeg nesten ikke erfaring med grammofon. Vi fikk det sent i vårt hjem. Kunnskap er ikke noe som kommer på en fjøl, det er noe du må erverve.

Les Også: Kjøpte 500.000 nettbrett i fjor

Ting som «snakker sammen»

BEKYMRET: Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp liker ikke at mange kunder sliter med å bruke produktene de kjøper. - Den svake utviklingen i netthandel av elektroniske produkter mener vi underbygger problemstillingen. Det var for få år siden ventet at netthandelen i vår bransje skulle ta av, men vi selger i dag bare 9 prosent av våre produkter på nett. Folk vil ha bekreftelse på at produktet de har valgt ut er bra, og går derfor i butikken og snakker med eksperter.

Produkter som «snakker sammen» er mer og mer vanlig i norske hjem. De kan synkroniseres, kobles sammen og brukes i tandem. Det har lenge blitt snakket om «heldigitaliserte» hus, hvor en rekke elektroniske installasjoner som PC, TV, kjøleskap, varmeanlegg, støvsugere og annet.

- Det å koble ting sammen er det vanskeligste for folk, sier Indresøvde.

- Det synes man ofte er utfordrende. Hva kan kobles sammen, og hvordan får jeg det til? Her er det et åpenbart kunnskapshull

Hun innrømmer at flere av funnene i undersøkelsen bekymrer Elkjøp.

Aller mest bekymrer det at 29 prosent, altså over en fjerdedel, sier de har ubrukte produkter hjemme – fordi de ikke kan å bruke dem.

- Denne prosentandelen er heldigvis fallende i Norge, men økende i de andre nordiske landene. Det at folk kjøper ting de ikke tør bruke fordi de ikke har kompetansen som kreves, er noe bransjen må ta tak i.

Skal selge opplæring

Professor Jon Bing etterlyser bedre opplæring i en hverdag med stadig nye nyvinninger.

- Folk vil gjerne lære dette, men det er ikke noe tilbud der, sier han.

- Som forbrukere må vi lene oss til brukerstøtte over telefon. Selv om operatørene er velvillige, så er slike løsninger ofte utilstrekkelige. Eller vi må støtte oss på bruksanvisninger som sier «gjør dette», men ikke forklarer hvorfor. Dette er en reell frustrasjon, og en kritikk mot de som leverer utstyr. Det må leveres en opplæringspakke sammen med utstyret, mener Bing.

Slike reaksjoner er ikke ukjent for bransjen.

Flere av de store elektronikkhandlerne har derfor trappet oppå fokuset på kundeoppfølging etter hvert som sortimentet har blitt mer komplisert.

Les Også: Mobilsalget falt i antall, men økte i kroner

Elkjøp har testet ut egen kundedisk for å selge opplæring på en av sine større butikker i Danmark.

- Vi innfører dette som et pilotprosjekt på en butikk i Norge i løpet av våren. Vi ser et behov for å kunne få opplæring i hvordan avanserte produkter virker. Dette er komplisert og dyrt, og vi hadde ikke innført det om vi ikke så et markedspotensial.

Er villig til å betale ekstra

Kundeundersøkelsen viser da også at kjøpesterke Ola og Kari Nordmann er villig til å bla opp ekstra.

Til sammen 36 prosent sier de er villig til å betale for å få installasjonshjelp og kunnskap om hvordan de elektroniske dingsene de kjøper fungerer.

På spørsmål om hvordan man ønsker å få mer kunnskap, svarer 25 prosent «fra selger i butikk», 25 prosent «kurs», 56 prosent «fra nettsider» og 50 prosent «fra familie og venner» (man kunne oppgi flere svar).

- Totalt sier 64 prosent at de kunne tenke seg opplæring på produkter de allerede har. Tallet øker år for år, sier Åshild Indresøvde i Elkjøp Norge.

Publisert:
Gå til e24.no