Mobilnykommeren Nortel håper på 2.000 bedriftskunder til nyttår

Mobilselskapet Nortel startet opp i november for å utfordre Telenor og Telia i bedriftsmarkedet. Nå begynner selskapet å få på plass de første kundene.

Christian Pritchard, administrerende direktør i mobilselskapet Nortel

Marius Lorentzen / E24
Publisert:

Mobilgründer Christian Pritchard, som i sin tid ledet Mobitalk før det ble kjøpt opp, lanserte i oktober et nytt selskap kalt Nortel.

Nå melder selskapet at de har signert nesten 300 bedrifter som kunder og at de venter at antallet brukere vil passere 2.000 ved årsskiftet.

– Nortels ambisjon er å være den beste mobilleverandøren for selskaper med mellom 5 og 300 ansatte. Selv om det har vært en konsolidering innen både sjømat og offshore er det mange små og mellomstore bedrifter langs kysten, sier Christian Pritchard, i en uttalelse.

Selskapet har blant annet signert oppdretts- og havbrukskonsernet Hofseth Gruppen og offshorerederiet Sverre Farstad & Co.

Hvis Nortel klarer å skaffe 2.000 kunder innen nyttår vil selskapet være godt på vei som nykommeren selskapet er. Det er likevel et godt stykke arbeid igjen for å bli lønnsomme, for da selskapet ble lansert sa Nortel-sjef Christian Pritchard at de regnet med at de trenger mellom 15.000 og 20.000 kunder for å gå i pluss.

– Tross stigende konkurranse har vi på kort tid bygget en bra ordrereserve som vi nå leverer på (...) Med det aktivitetsnivået vi ligger på vil veksten fortsette med uforminsket styrke inn i 2020, sier han videre i uttalelsen.

Ifølge data fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet var det ved utgangen av første halvår 1,45 millioner bedriftsabonnement i Norge, fordelt mellom Telenor, Telia, Ice og de andre operatørene.

Nortel har et mål om å ta mellom tre til fem prosent av bedriftsmarkedet på sikt. Basert på tallene fra Nkom må de dermed opp imellom 43.480 og 72.468 kunder for å nå det målet.

Les også

Tidligere Link Mobility-sjef blir styreleder i Nortel

Halvparten velger «fri data»

Nortel satser mot små og mellomstore bedrifter, samt den maritime næringen. Fokuset fra selskapet selv har vært deres «Grenseløs»-pakke som skal innebære «fri data» i bedriftsmarkedet.

Som så mange andre er det begrensninger i vilkårene, som at 70 prosent av de ansatte må ha Grenseløs hvis noen skal ha det. Selskapet konkurrerer også med aktører som Ice (som har nærmest fri bruk i deres nett), mindre aktører som Happybytes og Chili, samt Telenor, Telia og Phonero, som også kan tilby store datapakker.

Nortel spiller på at de tilbyr «fri data» til en lavere og mer forutsigbar pris enn de to store aktørene i markedet. Etter noen uker med drift melder de at rundt halvparten av de nye kundene har valgt «Grenseløs»-abonnementet.

Les også

Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter

Les også

Ice ser lyset i enden av underskudds-tunnelen

Les også

Telia Norge-sjefen slutter: – Noen beslutninger der man burde ha trøkket enda mer på

Her kan du lese mer om