Omstridt taxiapp utlyser tre stillinger i Oslo
Uber søker Oslo-sjefer, selv om tjenesten ikke ennå er lovlig i Norge.
Selskapet bak Uber har utlyst tre stillinger i Oslo, via det digitale nettverket LinkedIn.
De søker en Oslo-sjef, en markedssjef og en logistikksjef.
Nytt transportsystem
Stillingene ble utlyst for tre dager siden.
Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken i Norge.
- Vi må ha streng kontroll med taxinæringen
I stillingsteksten til Oslo-sjefen står det at personen skal rulle ut et nytt transportsystem.
- Du skal finne byens transport-puls, og identifisere nye måter å få flere til å oppleve Uber på, skriver de i stillingsannonsen til markedssjefen.
Forbudt i Tyskland
Taxi-appen, som gjør det mulig å bestille drosjeturer fra private sjåfører, har blitt mottatt med både jubel og demonstrasjoner rundt om i verden.
- Vi kan ikke kommentere spesifikke planer om utviding, men både sjåfører og passasjerer har fortalt at de ønsker å finne Uber over alt, skriver Neil Godon-Henderson ved Uber i en e-post til E24.
Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund sier til E24 at han ikke har hørt noe om at Uber utlyser stillinger i Norge.
- Lovverket er tydelig. De må ha løyver for å kjøre taxi i Norge, og det er regulering av antall løyver. De landene de opererer i har annet lovverk enn her, sier Thomassen.
Selskapet har sjåfører i 200 byer verden over, men har foreløpig ikke startet opp i Norge. Det har tidligere blitt kjent at selskapet engasjerte First House for å komme inn på det norske markedet.
Løyveordning var årsaken til at selskapet ble forbudt i Tyskland.
Der har myndighetene varslet at de vil gi selskapet bøter hver gang de operer innenfor landets grenser.
Taxiforbundet om apputfordrerne: - Vi kan ikke bare sitte stille
Demonstrasjoner
I London tok blant annet flere tusen drosjesjåfører til gatene i sommer i protest mot appen, mens Facebook vurderer å samarbeide med selskapet.
Ansatte i selskapet i USA har fortalt at de føler seg utnyttet av selskapet.
Ifølge tidligere ansatte i selskapet ble de lovet å få beholde 80 prosent av inntektene per drosjetur selv i tillegg til lønninger på opptil 94.000 dollar eller om lag 564.000 kroner per år.
Uber avviser at de ansatte blir utnyttet eller løyet til.
I Norge har en annen tjeneste, Haxi, etablert en lignende skysstjeneste. Forskjellen er at passasjeren der ikke skal betale sjåførene for mer enn drivstoff og slitasje.
Les også: