Haxi-sjåfør får erstatning etter straffeforfølgelse

Mens konkurrenten Uber blir etterforsket av politiet i Oslo, får en Haxi-sjåfør fra Stavanger erstatning etter å ha blitt bøtelagt for å ha kjørt for tjenesten.

HAXI: I 2014 ble selskapet anmeldt, men saken er henlagt og sjåfører frifunnet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Taxiappen Haxi var under etterforskning av politiet i Rogaland, og som et ledd i etterforskningen reiste politimenn i sivil med sjåfører gjennom appen, og anmeldte sjåfører for brudd på yrkestransportloven.

De fikk bøter på 8.000 kroner og bruksforbud på bilen de kjørte i tre måneder.

I mai 2015 ble sjåførene som tok saken for retten frifunnet, og nå har en av dem fått innvilget erstatning for straffeforfølgelse.

Sjåføren, som ønsker å være anonym, har fått bistand fra advokatfirmaet Elden.

– Lettelse

Han krevde 30.000 kroner i skjønnsmessig oppreisning, og har nå blitt tilkjent 20.000 i oppreisning av Statens sivilrettsforvaltning.

Han fikk ikke medhold i kravet om erstatning for økonomisk tap.

– Det er en lettelse for sjåførene å få dette avsluttet. Haxi kan nå jobbe videre med å binde sammen samkjøring og drosje i utkantstrøk, uten at det er tvil om lovligheten, sier Haxi-sjef Alexander Soender til E24.

Haxi-gründer Aleksander Soender

Foto: Privat

Avgjørelsen kommer samtidig som konkurrenten Uber er i hardt vær.

Uber har trukket en av sine tjenester ut av Sverige, og lagt virksomheten helt ned i Danmark.

Haxi har også virksomhet i Danmark.

– Uber fastsetter prisene for transport og formidler turene til private sjåfører. Dette er ikke ulikt vanlig drosjevirksomhet, og det er derfor de har blitt dømt i flere land, sier Haxi-sjefen.

– Vi er en samkjøringstjeneste som ikke fastsetter prisene og ikke formidler turer til sjåfører. Det gjør at vi kan drive i både Norge og Danmark, utdyper han.

Han legger til at de har opplevd en stor vekst i Danmark etter at Uber trakk seg ut.

I januar i år ble en Uber-sjåfør dømt til å tilbakebetale 285.854 kroner for å ha drevet «privatdrosjevirksomhet».

Saken var en del av en storaksjon mot Uber-sjåfører.

Les også

Uber-sjåfør dømt til å tilbakebetale 286.854 kroner

Anmeldt i 2014

Etterforskningen som nå har endt med erstatning begynte da Norsk Transportarbeiderforbund i 2014 anmeldte Haxi for brudd på yrkestransportloven. I fjor sommer bestemte politiet seg for å henlegge saken, fordi at forholdet var foreldet.

Transportarbeiderforbundet påklagde henleggelsen, men politiet fikk støtte fra statsadvokaten.

I Norge fortalte den lokale Uber-sjefen, Carl Edvard Endresen, at de venter på norske myndigheters svar til European Free Trade Associations (EFTA) overvåkningsorgan (ESA).

De mener at norsk drosjeregulering bryter med EØS-regelverket.

Fristen gikk ut tidligere denne uken, 21. juni, men norske myndigheter har bedt om en forlengelse frem til desember.

Delingsøkonomiutvalget, som la frem sin utredning i februar, har anbefalt å endre det norske regelverket som regulerer drosjenæringen.

Les også

Fremtiden kan reguleres, men ikke forbys

Les også

Sjefen for «Indias Uber» jakter ansatte i Norge

Les også

BI-forsker om Ubers fremtid: – Modellen har kommet for å bli

Her kan du lese mer om