Er lei av at små bedrifter forbikjøres digitalt: Nå starter Virke-sjefen en egen bedrift for å gjøre noe med det

Med aktører som Vipps, Telenor og Google på laget har hovedorganisasjonen Virke tatt saken i egne hender. Organisasjonen starter nemlig en egen bedrift som skal hjelpe norske småbedrifter med å slippe papirarbeidet en gang for alle.

FANT TONEN: Administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen (t.v.) har fått med seg Telenor Norge-sjef Berit Svendsen på sin nye satsing.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

– Vi kunne ikke vente lenger og nå har vi bare gjort det, sa Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen fra scenen under Virkekonferansen onsdag.

Hun har nemlig sett seg lei på at mange av de små og mellomstore bedriftene (SMB) i Norge ser ut til bli hengende etter når samfunnet digitaliseres i stadig større grad.

Derfor lanserer Virke nå selskapet Styrke, som etter oppstarten over nyttår skal tilby småbedriftene en rekke konkrete løsninger for å bli like digitale som store bedrifter.

Utviklingen som har fått Virke-sjefen til å handle, gjenspeiles i tall som en undersøkelse Norstat har gjort for Telenor viser. Undersøkelsen er gjort i bedrifter med opptil 100 ansatte i service- og håndverkerbransjene.

Der kommer det blant annet frem at:

  • bare 4 av 10 bruker mobilapper som forenkler arbeidsdagen
  • fem av ti fortsatt skriver ordrer på papir
  • bare én av fire bruker mobilen til å føre timer

– Bare se hvor få små bedrifter som har gode nettsider eller nettsider i det hele tatt. Det viser hvor mange muligheter det er her, sier Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen til E24 etter presentasjonen., og fortsetter:

– Jeg har gått med denne tanken en stund, for dette er jo ting jeg hører når jeg er rundt og snakker med medlemmene våre. I tillegg irriterer jeg meg over krav og løsninger som kommer fra myndigheter og andre som de store bedriftene kan klare å tilpasse seg, men som ikke fungerer for de små. Nå snur vi hele pyramiden og begynner med behovene til de små bedriftene, sier

Virke-styret ga klarsignal for å starte prosjektet før jul i fjor og etter sommeren fikk hun inn tidligere Opera-direktør Christian Endsjø til å lede satsingen.

Les også

E24 lanserer ny nyhetstjeneste: – Det beste som har skjedd norsk mediebransje på mange år

Får de store på laget

Mens Vipps skal bistå med å gi småbedriftene mulighet til å bruke mobilbetaling og -fakturering, skal Google hjelpe med nettsider og å få bedriftene bedre profilert på nettet. Telenor bistår også med nettsidene, i tillegg til en ny tjeneste kalt «Smart Arbeidsdag».

– Vi er blir en «one stop shop», som sikrer at leverandørene leverer det SMB-bedriftene faktisk trenger. I starten har vi fått med Telenor, Vipps og Google for å få de første tjenestene rullet ut raskt, sier Madsen og legger til at flere leverandører og tjenester vil komme med tiden.

– Det ligger enorme muligheter innen betaling, og selv om mange av dere bruker Vipps privat ser vi enda større muligheter i bedriftssegmentet. Og så synes vi jo det er veldig gøy å få være med på å bli kvitt papirfakturaene, da, sa Vipps-sjef Rune Garborg fra scenen da Virke-sjefen hadde fått alle partnerne opp.

Vipps-sjef Rune Garborg (fra venstre), Telenor Norge-sjef Berit Svendsen, Google Norge-sjef Jan Grønbech og Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen (med ryggen til) under Virkekonferansen.

Foto: Marius Lorentzen E24

– Blir dette noe dere vil selge ut av Virke når det blir helt selvgående?

– Det får styret vurdere, men slik jeg vurderer det er dette absolutt en fremtidstjeneste for en organisasjon som vår. Dette handler om å være relevant for bedrifter, sier Hammer Madsen.

Timeføring og nettsider

Sammen med selskapet GSGroup ruller Telenor nå ut en rekke tjenester under merkenavnet «Smart Arbeidsdag».

Med appen Smartday til PC og mobil skal bedrifter kunne planlegge arbeidsoppgaver, motta oppdrag, registrere timer og materiell, fakturere og sende inn dokumentasjon, i tillegg til å lage myndighetspålagte rapporter.

Svein Steffensen, SMB-ansvarlig i Telenor Bedrift

Foto: Marius Lorentzen E24

SMB-ansvarlig i Telenor Bedrift, Svein Steffensen, forteller at de startet arbeidet med denne satsingen for halvannet til to år siden.

– Vi var ute og snakket med kundene, slik Virke også har gjort, og vi finner mye av det samme. Det vi ser er at mange små bedrifter er i en slags ond sirkel der de ikke klarer å få hodet over vann før teknologien har utviklet seg videre. Vi tror dette vil hjelpe dem til å tjene mer penger eller få mer fritid fra papirarbeid sent på kveldene eller søndagene, sier Steffensen.

Telenor har testet tjenestene i et par måneder allerede.

– Vi ser at dette treffer, sier Steffensen.

– Må man være Telenor-kunde for å få dette?

– Man må ikke være Telenor-kunde for å få tilgang til alle disse tjenestene, og det er snakk om en månedlig lisenskostnad, sier Steffensen.

– Det finnes jo mange tjenester for bedrifter i dag, så konkurrerer dere på pris her eller andre faktorer?
– Det er i utgangspunktet enkeltheten og at man får alle tjenestene på ett sted fremfor å ha det spredt, sier Steffensen.

– Bruker dere butikkene deres og kundeservice til å rådgi og bistå bedriftene med å ta dette i bruk?
– Vi begynner nå å bygge opp en satsing for å kunne rådgi kundene i dette på en tydeligere måte, sier Svendsen.

Les også

Brekke åpner datadøren: – Vår tids kontinentalsokkel

– Et veldig viktig marked for oss

«Smart Arbeidsdag» er bare det siste i en rekke satsinger Telenor har rullet ut i det siste, og en av flere som er på vei.

Blant det som er rullet ut er Inter of Things-prosjektet (med tilkoblede sensorer på parkeringsplasser, for eksempel), salg av aggregerte data fra mobilnettet, trygghetsalarmtjenesten Tryggi, og nå altså Smart Arbeidsdag.

– Ser du på alt dette som et eget forretningsområde for Telenor?
– Jeg ser dette som noe vi gjør i tillegg til å digitalisere kjernevirksomheten vår, rulle ut fiber og kapasitetsutbyggingen av mobilnettet vårt. Vi må tilby spennende tjenester på toppen av dette, og vi går inn i noen utvalgte segmenter, blant annet i SMB-markedet, som er et veldig viktig marked for oss, sier Svendsen.
– Vi har sett at mange SMB-bedrifter ikke har ressurser eller tid til å digitalisere seg, så det er et enormt potensial for å kvitte seg med papir og gjøre ordreføring, fakturering og planlegging digitalt, sier hun videre.

– Gir dette et inntektsløft for Telenor i bedriftssegmentet fremover?
– Vi er opptatt av å tilby de beste tjenestene og vi har en forretningsmodell om at når bedriftene bruker mer data så kan vi også ta litt mer betalt. Vi har jo også en stor forhåpning om at dette vil treffe, og vi ser det allerede, sier Svendsen.