Berit Svendsen har fått ny jobb: Blir utenlandssjef i Vipps

Berit Svendsen ledet Telenor-troppene for å vinne mobilkampen i Skandinavia. Nå skal hun sørge for at Vipps erobrer verden.

Vipps-sjef Rune Garborg har ansatt tidligere Telenor-direktør Berit Svendsen som ny sjef for selskapets internasjonale satsing. Her er de to avbildet i Bjørvika

Foto: Hanna Kristin Hjardar VG
Publisert:,

– Vi snakket litt internt om dette og så tok jeg en telefon til Berit. Jeg fikk bare en utrolig respons og så startet vi med en lunsj, forteller Vipps-sjef Rune Garborg om hvordan han klarte å rekruttere en av Norges mest kjente teknologiledere.

Han sier at det er en drøm for selskapet hans å få tidligere Telenor-topp Berit Svendsen til å lede selskapets utenlandssatsing, og beskriver henne som «en av Norges mest ettertraktede» næringslivsledere.

Etter en kraftig vekst i Norge har selskapet i år begynt å sondere terrenget for utenlandssatsingen, men det er nå de virkelig går i gang for fullt, forteller Garborg.

− Vi har viktig kompetanse fra bank, mediene, teknologi og finans, og Berit Svendsen kan utfordre oss med helt nye perspektiver fra sin mangeårige erfaring som leder i telekom, sier han videre.

Det er ikke gått mer enn 24 dager siden det ble kjent at Berit Svendsen brått måtte forlate Telenor etter en mye omtalt maktkamp i toppen av telegiganten. Nå har hun altså allerede landet en ny toppjobb i næringslivet, som sjef for utenlandssatsingen til Vipps.

Nyheten kommer bare dagen etter at Svendsen hadde sin første offentlige opptreden etter bruddet med Telenor på DNBs NXT-konferanse.

– Når begynner du i jobben?

– Rundt den 1. november. Jeg må rekke å få svømt litt til, sier Svendsen og smiler bredt om det som kanskje er hennes favorittsyssel utenom teknologien.

E24 treffer Svendsen sammen med Vipps-sjef Rune Garborg i et kontorbygg i Bjørvika i Oslo. Mens Svendsen frem til starten av september satt på toppen av et selskap som har røtter tilbake til 1850-tallet og tusenvis av ansatte, går hun nå inn i et selskap som ble lansert våren for bare tre år siden og som har 145 ansatte.

I starten skal hun jobbe med en gruppe på rundt syv personer, som også skal trekke på resten av ressursene som finnes i Vipps-systemet.

– Du har ikke villet si så mye om det som skjedde i Telenor, men var det godt å komme så raskt over i noe nytt?

– Jeg vil være der det skjer og vil ikke sitte stille i mange måneder, for verden går jo videre og digitaliseringen rundt oss skjer nå. Så for meg var det bare å komme i gang, sier Svendsen entusiastisk.

Hør Vipps-sjef Rune Garborg i E24-podden: Vipps eller forsvinn for Apple Pay

– Kan bli en internasjonal stjerne

Rune Garborg forteller entusiastisk om hvordan lunsjen med Svendsen ble mye lengre enn planlagt og hvordan diskusjonen raskt gikk ganske dypt inn i hva som er mulig å få til for den norske teknologibedriften.

– Du har sagt du har fått mange jobbtilbud, hvorfor falt valget akkurat på Vipps?

– Å få jobbe med en norsk perle som kan bli en internasjonal stjerne er bare helt fantastisk. Jeg har sett hvordan de har bygget merkevaren og gjort suksess med vennebetaling, sier Svendsen om valget.

Både Svendsen og Vipps-sjef Rune Garborg peker på hvor viktig det er at man har klart å samle BankID og BankAxept inn i Vipps gjennom en fusjon. De mener dette er viktige brikker å ha på plass i spillet som nå utspiller seg om fremtidens betalingsløsninger.

– De har alle innsatsfaktorene som trengs for å lykkes, og vi skal jo konkurrere med noen av de største og beste, sier Svendsen videre.

Når Vipps nå går ut i verden møter de aktører som også vil ha sin del av betalingskaken, ja helst gjerne hele kaken. Det er aktører som Alibaba med Alipay, Venmo, Facebook, Apple og mer tradisjonelle aktører som Visa og Mastercard.

– Er det Norden og Europa som er mest aktuelt å satse på?

– Vi har vært i dialog i mange land, og vi ser et potensial i flere markeder – også utenfor Europa, sier Garborg, og forklarer at det både er interessant å selge Vipps-tjenester i utlandet og åpne for at nordmenn kan bruke Vipps-tjenestene når de er i utlandet.

Der ser han en åpenbar synergi, men akkurat når Vipps rulles ut i et annet land i en eller annen form er både Svendsen og Garborg foreløpig forsiktige med å si noe om.

– Men vi er jo en liten aktør, og det at jeg nå sitter her med Berit markerer jo også at dette er noe vi virkelig satser på, sier Garborg.

Både banker, butikkjeder, teleselskaper og andre selskaper er mulige partnere, ifølge Garborg og Svendsen.

Selv om de to nå skal legge en detaljert strategi for hvordan de skal erobre verden, er de også opptatt av å fortsette å vinne på hjemmebane.

– Så det blir ikke bare jobbing mot utlandet, for vi skal også beholde og sikre vinnerposisjonen i Norge, sier Svendsen.

I tillegg til å vokse kraftig innen netthandel ønsker Vipps også å få til butikkbetaling, blant annet i samarbeid med norske dagligvarekjeder. Der jobber man fortsatt med å løse nøtten som er å få til en enkel løsning for brukerne, som samtidig fungerer opp mot kundeklubber og lojalitetskort.

Les også: Styreleder meglet før Berit Svendsens skjebne ble avgjort

En ny avgjørende fase for Vipps

Siden lanseringen våren 2015 har Vipps vokst i rakettfart til tre millioner brukere og klart å bli den enerådende mobilbetalingstjenesten i det norske markedet. Etter at Garborg med DNB-sjef Rune Bjerke i ryggen rullet ut tjenesten i høyt tempo i 2015 var det nok 2017 som markerte det neste store skiftet for selskapet.

Året startet med at over 100 banker sluttet seg til Vipps som betalingsløsning, og etter hvert besluttet man å skille Vipps ut som et eget selskap fra DNB.

Mens konkurrenten mCash la ned, besluttet danske Mobile Pay å droppe satsingen i Norge ettersom både Nordea og etter hvert Danske Bank også stilte seg bak Vipps. På tampen av året ble det også klart at Vipps, BankID og BankAxept skulle slå seg sammen for å samle hele verdikjeden innen betalingsløsninger og -infrastruktur under ett tak.

Det godkjente Finanstilsynet til slutt, med det forbehold at Vipps ikke kan nekte konkurrenter å slippe til i betalingsinfrastrukturen som dominerer i Norge.

Etter at 2017 ble brukt på å samle Bank-Norge bak det som nå er en felles mobilbetalingsallianse med alle de sentrale infrastrukturbitene på plass, går selskapet nå inn i sitt neste store seg: Utlandet.

– Snakker vi om å rulle ut Vipps-appen vi kjenner fra Norge, men kanskje under et lokalt merkenavn, eller vil dere selge deler av løsningene deres?

– Vi ser på begge deler, og vi kan også gå inn hos andre med den kompetansen vi har om hvordan man faktisk ruller ut en Vipps-lignende tjeneste i et marked. Altså både selve teknologien og hvordan man angriper markedet, sier Rune Garborg.

– Identifikasjon har også et stort potensial hjemme og utenlands. Det er i dag rundt 30 passord knyttet til hver e-postadresse i Norge. I utgangspunktet trenger ikke folk å ha orden på så mange passord, og i Vipps har vi jo teknologien for å løse dette, sier Vipps-sjefen videre.

Les også

Mobilbetaling er bare første steg før mange nye banktjenester

Prioriterer vekst over lønnsomhet nå

Selv om Vipps ikke lenger er et selskap i oppstartsfasen, så koster veksten fortsatt. E24 skrev i sommer hvordan selskapet gikk over 150 millioner i minus i fjor, blant annet på grunn av store investeringsutgifter.

Akkurat når Vipps skal gå med overskudd, vil ikke Vipps-sjefen være konkret på. Samtidig sier han at det også i tiden fremover skal investeres tungt.

– Vi er fremdeles der at det er viktigere med vekst enn at vi holder igjen for å få en positiv bunnlinje. Eierne våre vil også at vi skal vokse som vi har gjort, sier Garborg.

– Man må jo ta markedet når muligheten er der, skyter Svendsen inn, som selv leverte store overskudd i årene hun ledet Telenor.

– Dere har jo gått over til at mange av kundene bruker kontooverføring fremfor kort når de betaler vennene sine. Sparer dere mye på det?

– Kostnadene våre har så langt falt 60 prosent når det gjelder person-til-person-betaling, sier Garborg.

Rune Garborg og Berit Svendsen i Vipps

Foto: Hanna Kristin Hjardar VG
Les også

Vipps tapte 157 millioner kroner i fjor

Les også

– Brukeropplevelsen vil avgjøre hvem som vinner

Les også

Ny norgessjef risikerer trøbbel med sikkerhetsklareringen

Her kan du lese mer om