Nå får Telenor selskap på Oslo Børs: Ice-aksjen faller

På tredje forsøk kom mobilselskapet Ice seg på børs. Dermed er det igjen to mobilselskaper å velge blant på Oslo Børs.

Administrerende Eivind Helgaker i mobilselskapet Ice

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

Mens det norske mobilmarkedet domineres av Telenor og Telia, er det bare førstnevnte som er børsnotert i Norge. Etter at Nextgentel ble tatt av børs i april har Telenor vært det eneste teleselskapet på Oslo Børs.

Mandag endret det seg da Ice formelt ble notert på Oslo Axess. Dermed kan teleinteresserte investorer velge mellom å sette pengene i det modne, markedsdominerende og utbytte-betalende Telenor, eller utfordreren Ice – som bygger ut Norges tredje landsdekkende mobilnett.

Dette er selskapets tredje børsnoteringsforsøk. I 2017 utsatte de planene, før de igjen satte i gang en prosess i 2018. Uroen i markedene gjorde imidlertid at børsplanene til Ice og flere andre selskaper ble satt på vent.

Men i starten av mai kom bekreftelsen på at selskapet mente det var på tide å hente børsplanene opp av fryseboksen igjen. Aksjen ble tatt imot med en nedgang på 4,76 prosent til 20 kroner på sin første børsdag.

Dermed prises selskapet til 4,02 milliarder kroner.

Da Ice ville på børs i fjor høst ble kursintervallet satt til mellom 40 og 58 kroner per aksje, noe som priset selskapet til mellom 8,1 og 10,3 milliarder kroner. I etterkant har selskapet trykket opp 75 millioner aksjer til 20 kroner stykket gjennom en emisjon i vinter, slik at det totale antallet aksjer endte på 201,3 millioner.

Børsnoteringen av Ice mandag skjedde uten en ny kapitalinnhenting og det ble dermed ikke tilgjengeliggjort nye aksjer. Ice har ikke offentliggjort regnskapet for første kvartal 2019 ennå. Det er ventet innen få dager.

Les også

Telenor-selgere prøvde å kapre kunder fra konkurrenten: Hevdet Ice var «bygd av en russer» og at kundene trengte «spesialtelefon»

Det koster å bygge nett

Ice leverer foreløpig ikke overskudd, ettersom selskapet fortsatt er i kraftig vekst og bruker store ressurser på å bygge 4G-nettet sitt og på å kapre kunder i markedet.

I prospektet kommer selskapet heller ikke med noen prognoser for når de regner med å gå med overskudd. Der skriver selskapet at de for 2019 vil fortsetter å utvide nettet sitt i Norge med mål om å fortsette å «bedre kundetilbudet, konkurranseevnen og samlet lønnsomhet».

I fjor økte omsetningen fra 1,32 til 1,66 milliarder kroner, mot 2017, mens netto driftsresultat lå relativt stabilt på -813 millioner. Resultat etter skatt viste en bedring fra -1,9 til -1,2 milliarder.

Oversikten over kontantstrømmen viste at selskapets drift trakk -388 millioner ut av kassen if fjor (mot -593 millioner i 2017), mens selskapet brukte 532 millioner på investeringer.

Kontantbeholdningen hadde fra nyttår og frem til 16. mai steget fra 276 millioner til 1,29 milliarder, ifølge prospektet selskapet har offentliggjort. Dette skyldes primært emisjonen på 1,5 milliarder som ble gjennomført i vinter.

Ice regner med at emisjonen skal sikre at de har nok finansiering i rundt ett år til:

– Da vi hentet 1,5 milliarder i emisjonen sa vi at det ville sikre finansieringen vår de neste 12 til 15 månedene. I mellomtiden har vi solgt den svenske virksomheten og kjøpt kundebasen til Komplett Mobil, men det vi sa om 12 til 15 måneder gjelder fortsatt, sa Ice-sjef Eivind Helgaker tidligere i mai.

Selskapet hadde en samlet gjeld på 4,1 milliarder, hvorav 525 millioner var kortsiktig gjeld. Selskapet har samlede forfall på snaue 300 millioner kroner i år og i 2020, men i 2021 stiger dette til 1,7 milliarder fordi et sikret obligasjonslån forfaller. Detter regner man imidlertid med å refinansiere.

Vokser og vokser, men er fortsatt liten i bedriftsmarkedet

Mobilselskapet Ice har eksistert i en årrekke, og selskapet satset opprinnelig på mobilt bredbånd over den amerikanske mobilstandarden CDMA og på den attraktive 450-frekvensen.

Den gir svært god arealdekning per basestasjon, sammenlignet med høyere frekvenser som gir kortere rekkevidde men mer kapasitet i hver mast.

I 2009 kom Access Industries inn da «gamle» Ice var konkurs, og med sin nye, kapitalsterke, amerikanske storaksjonær i ryggen startet en ny fase i 2013, da Ice sikret seg nye frekvenser.

Selskapet startet utbyggingen av et moderne 4G-nett som etter planen skal dekke hele landet. Med det ble de også en kommende, farlig utfordrer for Telenor og Telia som er de to eneste aktørene som har landsdekkende mobilnett fra før.

Da Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i mai la frem ferske tall for telebransjen for 2018, viste tallene igjen at Ice (og mindre mobilselskaper) vokser, på bekostning av Telia og Telenor.

Men bak hovedtallene er det også nyanser som viser en forskjellig utvikling i de forskjellige delene av det norske mobilmarkedet.

Av totalmarkedet steg Ice sin markedsandel (målt i andel abonnement) fra 6,8 til 7,7 prosent ved slutten av 2018. Ice sin andel av mobilomsetningen steg fra 3,8 til 5,4 prosent, noe som indikerer at Telia og Telenor tjener mye mer per kunde.

Mens Ice vokste kraftig fra 8,1 til 9,4 prosent i privatmarkedet, hadde de i bedriftsmarkedet «bare» vokst til 2,7 prosent. Her klarte faktisk Telenor å øke sin markedsandel i fjor fra 62,9 til 63,2 prosent.

Ice har et mål om å komme opp i rundt 20 prosent markedsandel. Dermed har de kommet omtrent halvveis til målet sitt i privatmarkedet, mens de fortsatt har en lang vei å gå før de når vekstmålene sine i bedriftsmarkedet.

PS! Selv om Telenor, Telia og Ice er det en viktig ting som skiller de to store fra Ice. Ice er nemlig den eneste av de tre som ikke eier sitt eget fastnett. Etter at Telia kjøpte Get/TDC sikret de seg nemlig en stor bredbåndsvirksomhet og -infrastruktur.

PPS! Ice har også et 4G-nett i Danmark, men der satses det på mobile bredbåndstjenester for maskinkommunikasjon og bedrifter. Den svenske virksomheten til Ice ble nylig solgt.

Her kan du lese mer om