Dieselskandalen

– 630.000 tyske biler tilbakekalles i Europa

630.000 biler fordelt på fem bilmerker tilbakekalles i Europa etter at tyske myndigheter har gjort nye utslippstester.

NYE MERKER TREKKES INN: På bildet testes en Volkswagen Golf med dieselmotor for utslipp i Tyskland.

Foto: Patrick Pleul Afp
  • Karl Wig
Publisert:,

Det opplyser den tyske transportministeren fredag ettermiddag, samtidig som testresultatene fremlegges, melder nyhetsbyrået Dow Jones.

Det er totalt 630.000 biler som skal tilbakekalles. Disse er fordelt på biler fra Porsche, Audi, Volkswagen, Opel og Mercedes.

Formålet med tilbakekallingene er å justere programvare som påvirker dieselbilenes NOx-utslipp.

Ifølge den tyske regjeringens undersøkelser er det kun Volkswagen som har jukset med sin programvare i strid med loven. Samtidig er det snakk om «uregelmessigheter» for andre merker, som nå skal rettes opp i.

Tilbakekallingen var varslet gjennom en lekkasje fra regjeringen i forkant. E24 snakket tidligere fredag med importørene for samtlige bilmerker i Norge, men da hadde ingen hørt om noen tilbakekallinger fra sentralt hold.

Les også

VW setter av 150 milliarder kroner til å betale for utslippsjukset

Bilekspert ikke overrasket

– Det vil være trist, men dessverre ikke overraskende om flere er involvert i denne skandalen, sier bilekspert og redaktør i magasinet Bil, Øivind Skar, til E24.

Porsche og Audi er i samme konsern som Volkswagen, og er derfor allerede omfattet av utslippsjukset. Opel og Mercedes er nykommere, men tyske myndigheter presiserer altså at det kun har avdekket uregelmessigheter og ikke juks i den forstand Volkswagen har innrømmet.

Skar sier han ikke lar seg overraske om enda flere bilprodusenter må gjøre tilbakekallinger. Han viser til at standardmetoden for å teste utslipp i Europa er beryktet for å gi store avvik fra reelle målinger.

Les også

Mitsubishi innrømmer drivstoff-juks

Ingen i Norge har hørt noe

– Vi er ikke kjent med saken. Har kontaktet fabrikk og oppdaterer så snart vi har klarhet i fakta, skriver informasjonsdirektør Anita Svanes i Møllergruppen til E24 på SMS.

De importerer Volkswagen og Audi i Norge.

Mercedes-importør Bertel O. Steen opplyser at de kun er kjent med saken gjennom media. Porsches norske importør har heller ikke hørt noe.

– I utgangspunktet har ikke Porsche noen egenutviklede dieselmotor. Vi kommer til å avvente, sier daglig leder Morten Scheel i Autozentrum Sport til E24.

PR-sjef Stein Pettersen i Opel i Norge sier han nå venter på utdypende informasjon fra sentralt hold.

– Men vi har hatt en veldig klar gjennomgang på dette, som vi står fast ved: At vi ikke har noen programvare for å verken registrere at bilene er i testsyklus, eller gjøre endringer når bilene er i tesksyklus, sier han til E24.

Mitsubishi-innrømmelse

Tidligere fredag ble det klart at Volkswagen – som var den første bilprodusenten som ble tatt for utslippsjuks høsten 2015 – har satt av rundt 150 milliarder kroner for å gjøre opp for seg i kjølvannet av den omfattende skandalen.

For bare to dager siden innrømmet Mitsubishi å ha jukset med målinger for drivstoffutslipp på 625.000 biler. 157.000 av disse skal være solgt som Mitsubishi-biler, mens 468.000 skal være solgt under Nissan-merkenavnet.

Her kan du lese mer om

  1. Dieselskandalen
  2. Mitsubishi
  3. Audi
  4. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Uregelmessigheter ved utslipp hos 16 bilmerker

  2. Opel kan bli bedt om å kalle tilbake 100.000 biler

  3. Porsche vil ikke lage flere dieselbiler

  4. Annonsørinnhold

  5. AP: Volkswagens dieselbot: 2,8 milliarder dollar

  6. Reuters: Volkswagen har inngått avtale om kompensasjon med amerikanske bilforhandlere