Fornuft med noe ekstra

Den nye Volkswagen Passat oser velbygd fornuft, og med denne drivlinjen får den også en god dose muskler.

PLASS TIL DET MESTE: Volkswagen sier Passat stasjonsvogn har et bagasjerom på 650 liter, det er svært. Det er også romslig plass i baksetene.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Den nye Passaten forsøker seg på en aldri så liten klassereise. Fra å være en gjennomført gjennomsnittlig middelsstor familiebil, er den nye generasjonen mer sofistikert. Dette merker man særlig innvendig, hvor den lefler med et premiumnivå.

Størrelsen er også på et nivå som gjør at den kan være en reell konkurrent til de virkelig store stasjonsvognene. Volkswagen oppgir et bagasjeromsvolum på 650 liter, det er betydelig mer enn det man finner i både Audi A6 Avant og Volvo V70.

Mer bilstoff på E24 BIL

Utvendig har den blitt strammere, designen er gjennomført på et pent og harmløst vis. Med noe i nærheten av generisk eleganse. Dette er ikke en bil som vil støte noen, det er en bil som kan stå som standardillustrasjonen på en stor stasjonsvogn.

(Saken fortsetter under bildet)

TOPP 10: Så langt i år er Passat blant de ti mest solgte bilene i Norge, men stasjonsvognsegmentet har i stor grad blitt erstattet av de mellomstore SUVene.

Sånn sett er utgaven vi har her ekstra interessant. Det er topputgaven med 240 hesters dobbeltturbo dieselmotor. Med på kjøpet kommer firehjulstrekk og DSG-girkasse. Det betyr at den har et rolig ytre, men en drivlinje av det hvassere slaget. Noe som kan være perfekt for dem som ønsker en sprek bil uten at det står skrevet med store bokstaver på utsiden.

100.000 mindre

Det gjør også at den sniker seg innpå de mer muskuløse variantene av slektningen, den noe tilårskomne Audi A6, med en langt lavere pris.

Startprisen på denne Passaten er noen tusenlapper under 600.000, noe som blir rundt 100.000 mindre en A6 Avant med 211 hestekrefter.

Man kan jo spørre seg om de fire ringene i grillen er verdt så mye mer.

(Saken fortsetter under bildet)

BITURBO: Dieselmotoren på to liter finnes i tre versjoner i Passat, 150, 190 og 240 hestekrefter. Sistnevnte, og den som er her, har doble turboer.

For Passat er en god pakke. Kjøreegenskapene er lagt mot det komfortable, den kan stilles i forskjellige modi, men det blir aldri spesielt sportslig. Noe som trolig er riktig med tanke på bil og kundegruppe. Motoren er kraftig, med et dreiemoment på 500 newtonmeter, samtidig så føles den litt tam. Den er mer sterk enn sprek. Null til hundre er oppgitt til meget respektable 6,3 sekunder, uten at det helt gjenspeiles i selve kjørefølelsen.

Ikke sportslig

Med lang akselavstand og komfortfokus spiser den ujevnheter på eksemplarisk vis, og den er også veldig stabil. Prøver man å kjøre litt sportslig blir det ikke så gøy, men det blir litt feil å si at det er veldig negativt. Det er rett og slett ikke en bil som gir de forventningene. Bilene det er naturlig å sammenligne med er heller ikke noen racere i den kategorien. Skal man ha en bil i samme størrelse med gode sportslige egenskaper må man se i retning av en BMW 5-serie.

(Saken fortsetter under bildet)

TEMMELIG STOR: Passat er 477 centimeter lang, det betyr at den er 17 kortere enn A6 Avant. Men den har betydelig større oppgitt bagasjerom.

Innvendig er det veldig propert. I forhold til en Ford Mondeo er den langt mer premium, med et godt nivå både i materialvalg, utførelse og ergonomi. Til forskjell fra Audi som bruker et hjul, styrer man funksjonene på skjermen med knapper og touchscreen. Her er det litt smak og behag, men personlig foretrekker jeg hjulet.

En vei er aldri helt flat og krever både presisjon og at man ser hva man gjør med fingeren på skjermen, noe som tar vekk oppmerksomhet fra veien. I et ellers godt gjennomført interiør er det én ting som virker simpelt og litt rart, klokka. Det kan se ut som de i siste liten har oppdaget at de har glemt den, og så satt klokka litt klønete inn i ventilasjonsrillene. Totalt sett føles en A6 mer påkostet.

(Saken fortsetter under bildet)

UFIKS: I et ellers velkomponert interiør, blir klokka billig og litt klønete plassert.

Passat i denne versjonen har blitt en nøytralt god pakke. Den er ikke helt oppe på nivå med Audi, men det er ikke langt unna, og den fremstår på ingen måte som noe som er 100.000 kroner billigere. Den appellerer ikke til de store følelsene. Men oser velbygd fornuft, og med dette drivverket har den heller ikke mange konkurrenter.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Verdens beste Golf

  2. Denne bilen er viktig for Volkswagen

  3. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  4. Jaguar XE med en ideell motor

  5. – En skjult perle fra BMW