Favoritten til «King of Cool» skal selges: – Bortimot umulig å anslå verdien på denne bilen

Dette er trolig den kuleste Porsche Turbo som finnes, den ble nemlig spesialbestilt av selveste «The King of Cool», skuespilleren og bilentusiasten Steve McQueen.

Publisert: Publisert:

En Porsche 911 Turbo er i utgangspunktet ikke en spesielt sjelden bil. Siden de kom på markedet på midten av 70-tallet har det vært laget tusenvis av denne 911-versjonen.

Jo eldre de er, jo større samlerverdi har bilene. Og når de i tillegg har vært eid av skuespilleren og bilentusiasten Steve McQueen, også kjent som «The King of Cool», kan det være snakk om en av de mest verdifulle Porsche 911 ene noensinne.

– Det er bortimot umulig å anslå verdien på denne bilen, som har vært eid av «King of Cool». Hvordan skal man sette verdien på en Steve McQueen bil på forhånd? For det første må man se på tidligere salg av McQueen-biler for å forstå dette, sier Christine Giovingo, i Mecum Auctions, til E24 i en epost.

BILENTUSIAST: Steve McQueen eide en rekke fete biler, her har han hentet seg en ny Cobra i juni 1963.

Hun sier at forrige gang det ble solgt en Porsche 911 som hadde vært i McQueens eie, for fire år siden, ble det satt rekord for modellen. Hans Porsche 911 S fra 1970 gikk for det som da tilsvarte 7,45 millioner kroner. Det var omtrent tigangeren, i forhold til den vanlige markedsverdien, ifølge Giovingo.

Den siste av McQueens biler

Og ikke nok med det, denne Turbo-modellen det var den aller siste bilen han kjøpte.

– Denne bilen har en fyldig historie. Dette er den siste av McQueens biler, faktisk. Det er kjent og det er riktig, sier hans sønn Chad, i beskrivelse av kjøretøyet på auksjonshuset Mecums sine sider.

Bilen skal gå under hammeren på et arrangement i Monterey, USA, i midten av august. Den tilhører de tidligste versjonene som ble levert til USA, hvor de ble kalt Porsche 930 Turbo Carrera.

HOLLYWOOD-IKON: Den legendariske skuespilleren Steve McQueen, her sammen med Ali MacGraw i 1972.

– Et fornuftig estimat vil være at den går for mellom seks og ti ganger det som er dagens verdi på en 930 Turbo, sier Giovingo.

Verdien på en tilsvarende bil i markedet, dog uten berømt eierskap, men i perfekt stand, kan runde to millioner kroner.

McQueen døde i 1980 i en alder av 50 år, og dette var den siste bilen av en lang rekke som han spesialbestilte.

– Ikke bare er dette McQueens siste, spesialbestilte Porsche, dette er hans aller siste spesialbil, punktum. Kombinert med at det faktum at 930-modellen nå begynner å få en status som en virkelig viktig bil i Porsches racinghistorie, så blir dette en virkelig spesiell situasjon for en svært spesiell bil.

Spesialutstyr

McQueen spesifiserte at den skulle ha soltak, speil på begge sider, delvis låsbar differensial, svarte sportsseter og lakkfargen «Slate Gray».

– Min far fikk i tillegg gjort andre småting med den. På dashbordet, for eksempel, ble det montert en knapp som skrur av baklyset, i tilfelle han skulle ha noen etter seg på Mulholland Drive, sier Chad.

(Saken fortsetter under bildet)

SØNN: Steve McQueens sønn, Chad, tjuvlånte bilen da han var 15, og kan fortelle at faren hadde bilen i et par år.

Chad selv tyvlånte bilen, femten år gammel på den tiden, mens faren var bortreist. Helt til barnepiken sladret. Hva som skjedde da han ble oppdaget fortelles ikke.

McQueen hadde bilen i et par år før han solgte den videre. Den har siden den gang vært i California. Det er en av de aller tidligste produksjonsutgavene og det er oppgitt at den har 234 hestekrefter og en firetrinns, manuell girkasse.

Mer bilstoff på E24 BIL

Alle pengene fra salget skal gå til The Boys Republic, en skole for vanskeligstilte barn, som McQueen selv gikk på og støttet hele sitt liv.

For to år siden ble en Ferrari 275 GTB/4 fra 1967, som hadde vært i McQueen eie, solgt for drøyt ti millioner dollar.


Les også

Eksklusiv bilauksjon: Denne gikk for 50 millioner

Les også

Biler verdt flere 100 millioner til salgs

Publisert:
Gå til e24.no