115.000 km forsvant – bilkjøper fikk igjen 71.000 kroner

Kilometer-juks i bruktbilmarkedet koster nordmenn milliarder hvert år. Sjekk hvordan du kan sikre deg.

ADVARER: Bilmekaniker og kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen ber bilkjøpere dobbeltsjekke kilometerstanden for å unngå å bli lurt.

Foto: Norges automobilforbund (NAF)
Publisert:

Da Oslo-mannen la 71.000 kroner på bordet for en Mazda 2.0 D 2007-modell, gjorde han tilsynelatende et greit kjøp.

Salgsannonsen fristet med en nylig EU-godkjent bil som var «meget pen og godt vedlikeholdt».

Kilometerstanden var oppgitt til 169.600.

I virkeligheten sto det langt verre til under panseret. Tidligere i år fikk den uheldige kjøperen fullt medhold av Forbrukertvistutvalget (FTU) i sin klage mot selgeren.

«I mangel av andre opplysninger finner utvalget det sannsynliggjort at innklagde har tilbakestilt kilometerstanden med 115.089 km», heter det i utvalgets konklusjon.

Les på DP+:Slik avslørerer du bruktbil-verstingene

Avslørt av tidligere kontrakt. Det var da bilen plutselig stanset under kjøring og måtte taues på verksted – kun én dag etter handelen – at kjøperen begynte å stusse over informasjonen han hadde fått.

Verkstedet fant feil på dieselpartikkelfilteret og fastslo at bilen ikke var kjørbar, ifølge FTU-vedtaket.

Klageren fikk tak i kjøpekontrakten mellom selgeren og bilens tidligere eier. Der var kilometerstanden oppgitt til hele 287.089. Det kom også frem at bilen manglet EU-godkjenning.

Nemnda mente selgerens taushet rundt kilometerjusteringen, samt feilen med dieselpartikkelfilteret, utgjorde et såpass stort kontraktsbrudd at det ga rett til å heve hele avtalen. Dermed ble den misfornøyde kjøperen tilkjent hele beløpet på 71.000 kroner – pluss renter og verksted-kostnader – mot at han retuernerte bilen.

Les på DP+:Derfor er ikke EU-kontroll alltid et kvalitetsstempel

- Vanskelig å bevise. - Den eneste spesielle med denne saken er at kjøperen vant frem, sier Jan Ivar Engebretsen, mangeårig bilmekaniker og kommunikasjonsrådgiver i Norges automobilforbund (NAF).

Han sier kilometertriksing er svært utbredt i Norge – men vanskelig å bevise for de som rammes.

- Problemet er at bilen ofte har skiftet eier flere ganger. Da kan det være vanskelig å bevise at det var den du kjøpte bilen fra som stod for kilometerjukset, sier Engebretsen.

Juksingen koster norske forbrukere minst to milliarder kroner årlig, ifølge NAFs undersøkelser.

- Og det er et svært konservativt estimat. Vi tror det kan beløpe seg opptil fem milliarder, sier Engebretsen.

Ikke ulovlig. Å justere kilometerstanden er ikke straffbart i seg selv. Derimot kan du straffes for å gi uriktige opplysninger til ny kjøper eller til forsikringsselskap, eller unnlate å gi opplysninger av betydning.

- Vet du om at kilometerstanden er tuklet med uten å fortelle noe, så er det straffbart, fastslår Engebretsen.

I bruktbilsalg gjelder regelen om at ting selges «som de er». Likevel sier Forbrukerkjøpsloven at det foreligger en mangel på varen dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger, holdt tilbake viktig informasjon, eller hvis tingen var i «vesentlig dårligere stand» enn kjøperen hadde grunn til å regne med.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet

Foto: CF-Wesenberg

Mange klager. Kjøp og salg av bruktbil utgjør en tidel av alle henvendelsene til Forbrukerrådet, og bil er på toppen av deres klagestatistikk.

- Vi har ikke eksakte tall, men opplever at det ofte oppstår tvister rundt kilometerstand, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes til Dine Penger.

- Det er vanskelig å oppdage. Derfor er det så viktig at bilkjøpere er kritiske og gjør et egenarbeid – som å sjekke hva som ble registrert på bilens siste service, råder Flønes.

Enkelt å endre. NAF trodde problemet med kilometertriksing delvis skulle forsvinne da de analoge bilsystemene ble erstattet med digitale.

- I stedet skjedde det motsatte: Det gjorde det bare enda lettere å jukse, sier NAF-eksperten og forklarer:

- Alle biler har et «on board diagnostics»-system med standard tilkobling. Ved hjelp av et dataprogram kan man koble seg på og justere kilometerstanden. Det tar bare 10 sekunder, forteller han.

Register på trappene. NAF har lenge etterlyst en lignende ordning som de har i Belgia, med et åpent kilometer-register for alle biler som forbrukere kan gå inn på og sjekke.

Etter planen skal Statens vegvesen ha dette på plass ved inngangen til 2015.

- Dette har vi sett frem til lenge. I dag blir kilometerstand registrert av verksted og på EU-kontroller, men vi trenger et register for forbrukerne, hvor de enkelt kan gå inn å sjekke, sier Flønes i Forbrukerrådet.

NAF-ekspertens tips: Unngå å bli kilometer-lurt

1. Se om samme bil har vært lagt ut på Finn.no eller andre markedsplasser tidligere. Hva ble kilometerstanden oppgitt til da? Hvor lenge siden var det? Ser det ut til å stemme med kilometerstanden du får oppgitt?

2. Dersom bilen har blitt kjørt mye lenger enn du blir fortalt, finnes det gjerne synlige spor. Se etter unormal slitasje inne i bilen. Sjekk ratt, setetrekk og gummi på alle pedalene. Er bilen oppgitt med lav kilometerstand men har mye slitasje, bør varsellampene blinke.

3. Prøv å få fatt i kjøpekontrakten selgeren hadde med tidligere eier. Du har ikke krav på denne, men Engebretsen råder alle til å spørre om den. Dersom selger ikke har den, kan du heller be om navnet på tidligere eier og ringe vedkommende.

4. Søk opp registreringsnummeret på bilen ved å sende det til 2282. Da skal du få informasjon om når bilen byttet eier. Ser du at selgeren har hatt bilen i svært kort tid, bør det ringe en bjelle. Det er vanlig at svindlere kjøper biler, skrur ned kilometerstanden og videreselger igjen for rask profitt.

5. Selger har opplysningsplikt, men du bør selv være aktiv for å få all relevant informasjon. NAF-eksperten råder alle til å spørre helt direkte: «Er det noe ved bilen du ikke har fortalt?». Med et slikt initiativ står du ekstra sterkt om det viser seg at selger da har holdt igjen noe.

6. Serviceheftet skal ha informasjon om hvilke verksted bilen har vært hos. Ta kontakt med verkstedet og spør om hvilken kilometerstand de har registrert, samt verkstedhistorikken på bilen. Dersom du får vite hvor bilen er forsikret, kan du også ta kontakt med forsikringsselskapet, som skal ha fått opplyst kilometerstand.

Forbrukerrådets bruktbil-råd

Bil topper klagestatistikken til Forbrukerrådet. Her er deres sjekkliste for et tryggere bruktbilkjøp.

Kontrakt. En skriftlig avtale beviser hva som er avtalt. Forbrukerrådet har et forslag her. Ta også vare på annonsen for bilen.

Kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll. Kilometerstand kan du få sannsynliggjort i serviceheftet, eller selgeren kan vise frem papirer fra verksted. Årsmodell og EU-kontroll sjekker du hos Statens vegvesen.

Gjeld. Dersom bilen er pantsatt, kan du risikere å miste den. Det følger nemlig bilen, og ikke eieren. Du sjekker det enkelt hos Brønnøysundregisteret , og ta vare på utskriften. Det tar omlag tre dager før en heftelse blir registrert. Det er viktig at du kan dokumentere at du har vært i god tro, dersom det skulle bli problemer i ettertid.

Årsavgift. Du kan få vite om årsavgiften er betalt via Statens vegvesen. Send sms til 2282, der du skriver "REGNR" før registreringsnummeret ditt: REGNR AA00000. Det koster tre kroner.

Riktig eier. Pass på at selgerens legitimasjon stemmer med navnet på eieren i vognkortet. Hvis du betaler til en som ikke eier bilen, risikerer du å tape både pengene og bilen.

Servicehefte. Serviceheftet viser bilens historikk, og kan gi god informasjon om arbeidet som er gjort på den.

Tilstand. Du må prøvekjøre bilen, og du bør få gjort en test hos et autorisert verksted. Last ned tilstandsrapport som er utarbeidet av Forbrukerrådet og Norsk Bilbransjeforbund.

Garanti. En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn hva loven allerede gjør. Det kan være slikt som lengre klagefrist, eller gratis reparasjon.

Velg riktig lån. Det er store forskjeller på vilkårene for billån. Sjekk hvem som kan gi deg det beste tilbudet på finansportalen.no.

Kilde: Forbrukerrådet