Ekstrem luksusbil
fra Mercedes

Når Mercedes-Benz ruller ut topputgaven av S-klasse blir det mange store tall.

TOPPEN: Dette er den mest luksuriøse Mercedes-Benz modellen.
Publisert: Publisert:

Mercedes-Benz har nylig lansert en helt ny S-klasse, og nå kommer den virkelige toppmodellen.

Fra før av er dette en bil av et slikt format at Maybach strengt tatt ble overflødig. En som skal være noe i nærheten av det ultimate luksuskjøretøyet.

S 65 AMG byr, i tillegg til mengder av komfort, på en rimelig voldsom motor. Under panseret er det en biturbo V12 på seks liter som yter 630 hestekrefter og 1000 newtonmeter i dreiemoment. Mercedes sier det er en sterkeste bilen i sin klasse.

MYE: Under panseret i en S 65 AMG er det en V12 på seks liter.

- Like etter den lanseringen av S 63 AMG, avduker vi nå den nye S 65 AMG. Suveren eksklusivitet og enestående dynamikk garanterer et høyt fascinasjonsnivå. Med denne tredje generasjonen av S 65 AMG tilbyr vi våre lojale og kresne V12-kunder en unik høy-ytelse bil, sier Tobias Moers, styreformann i Mercedes-AMG GmbH, i en pressemelding.

Den norske importøren har ennå ikke satt noen pris på S65 AMG, men S 63 AMG koster fra 2,2 millioner kroner med sine 585 hestekrefter, og det er grunn til å tro at den blir betydelig dyrere. Det tilsvarende prishoppet for G-klasse mellom G 63 AMG og G 65 AMG er drøyt 1,4 millioner kroner.

- Sjeldne i Norge

HYPERLUKSUS: Ifølge Mercedes-Benz er det ingen andre luksusbiler som kan matche S 65 AMG sine ytelser.

- Våre 12-sylindrede versjoner er sjeldne i Norge, men vekker smilet hvor enn de viser seg. Vi gleder oss til å kunne tilby denne toppmodellen til kresne entusiaster, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil, i en pressemelding.

Mer bilstoff på E24 BIL

S-klasse er en stor bil, men med denne motoriseringen er det ikke mange biler som er raskere. Null til hundre skal ta 4,3 sekunder. For maksimum komfort og sportslighet er den utstyrt med et nytt AMG-understell kalt «Magic Body Control». Det skal være det første støtdempersytemet som skanner veien foran bilen og tilpasser seg kommende ujevnheter.

Bilen skal vises for første gang under under Los Angeles International Auto Show og Tokyo Motor Show, som begge åpner 20. november. Markedslanseringen er i mars 2014.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no