Komplett superbil

Ferrari F12 har så mange hestekrefter at det nesten blir latterlig. Den er ubegripelig rask, men kan og lukeparkeres uten problemer.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Når du setter deg inn i en bil som når maks effekt, det vil si 740 hestekrefter, ved 8250 omdreininger per minutt, vet du at dette blir en tur man husker for livet, selv om man så vidt får sneiet innom bilens potensial.

Signalene fra Thomas hos Autostrada Sport eller heller ikke til å kimse av da han forteller at testførerne til Ferrari aldri skrur av alle de elektroniske hjelpemidlene når de skal kjøre fort på bane.

En Ferrari F12 er rett og slett en av de raskeste og mest brutale bilene som finnes. Den har kanskje 260 hestekrefter mindre enn en Bugatti Veyron, men den veier også 500 kilo mindre, og her er det ikke noe firehjulstrekk.

Ikke angst

Men det som er enda mer spesielt er at den ikke gir deg angst. Dette er en bil som har god sikt i alle retninger, og det er null problem å kjøre den rolig. Automatgiret skifter sømløst og ligger man i 100 på motorvei er det fredelig i kupeen. Andre biler som ligger på dette hyperbilnivået minner gjerne mer om en ren banebil eller noe som hører hjemme i en tegneserie, med massiv støy og elendig sikt til sidene og bakover. Biler der det kreves store mengder mot for å håndtere.

Litt drama har den likevel. Når man vrir om nøkkelen og trykker inn startknappen som sitter på rattet, så våker den 6,3 liters store V12 motoren med en lyd som minner deg på at dette er voldsomme saker.

Sittestillingen er lav, setet er hardt, men overraskende komfortabelt, og funksjonene er i høy grad, slik de er på alle nye Ferrari-modeller, samlet på rattet. Akkurat hvor funksjonelt det er, kan diskuteres. Blinklysknapper som befinner seg på feil side når man skal ut av en rundkjøring, krever noe tilvenning.

Prikker i nakken

Selv om en F12 er bemerkelsesverdig letthåndterlig der det er mye trafikk, er det i åpent landskap man helst vil være med bilen.

Da er det på tide å svitsje over i manuell modus, og kanskje dempe de elektroniske hjelpemidlene litt. Uansett så må man forstå at man lett kan få sleng på bilen med alt som finnes av hjelpemidler aktivert.

Bånn gass på den første åpne sletten og det prikker i nakken. Akselerasjonen er uvirkelig, og det hele er over på noen få sekunder. Null til hundre er oppgitt til 3,1 sekund, man rekker knapt å registrere hvor ekstremt det er, før man må slippe opp. Skulle man glemme seg er man i 200 etter 8,5 sekunder. Det finnes få biler som hurtigere kan omgjøre parasolldrinker i Syden til pallesnekring på Bastøy.

Veigrepet er hinsides

Med en formidabel girkasse, der girskiftene er ekstremt kvikke, opp eller ned, med en effektkurve som virker uten ende og en av de mest presise styrenhetene undertegnete har vært borte i, forseres svinger i et tempo som er utrolig.

Hårnålssving i 80, ikke noe problem.

(saken fortsetter under bildet)

PRIS INGEN HINDRING: Autostrada Sport har kontrakter på sju leveringer av F12 til norske kunder.

Ole Martin Skaug, E24

Veigrepet er hinsides, og man må være helt idiot om man klarer å dra av veien på tørr asfalt med en F12. Da er hastigheten så drøy, eller evnene til sjåføren så lave, at personen aldri skulle vært bak rattet i noe så spektakulært som dette.

Mer bilstoff på E24 BIL

En Ferrari F12 er en fascinerende opplevelse. Og det skal den være. Fire millioner kroner er en god del for en bil. Ute på veien, blant folk og fe, er man sikkert bare innom noen få prosent av bilens repertoar, men det er mer enn nok til at man sitter igjen med sterke inntrykk.

F1-lyd

Som den F1 liknende lyden som skjærer inn når turtelleren nærmer seg de røde strekene, den sjuke balansen i bilen uansett hvor ujevn asfalten i en sving er, bremsekraften i de enorme bremseskivene og de frekke røde lysene på rattet som teller opp til man makser turtallet.

(saken fortsetter under bildet)

VEKTFORDELING: Motoren er trukket så langt bak at den nesten synes i hanskerommet. Vektfordelingen er 46 prosent foran, 54 bak. Samme motor sitter i «familiebilen» FF, der yter den 660 hestekrefter.

Ole Martin Skaug, E24

Det eneste murrer litt i bakhode i etterkant er at dette ikke er den aller beste Ferrarien. En 458 Italia, med sin midtstilte V8er, er hakket mer livlig og har kjøreegenskaper som, utrolig nok, føles enda bedre. Men så er den etter min mening verdens aller beste sportsbil.

F12ens helt vanvittige krefter hører egentlig hjemme under helt andre forhold enn de vi kunne prøve den i, men vi rakk å få en føling med hvilket absurd spenn bilen har. Fra en hyperbil som knapt blir frakjørt av noe annet kjøretøy uten rakettmotor, til en temmelig behagelig bil som lar seg lukeparkere uten videre problemer.

Den føles og som et skikkelig sprang forbi sin forgjenger 599 GTB.

Rispetto.

Les også andre Ferrari-tester på E24:

Ferrari FF

Ferrari 458 Italia

Ferrari California

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Teatralsk og brutal moro

  2. Årets familieekspress

  3. Fiffens referansepunkt

  4. Annonsørinnhold

  5. Årets beste bilopplevelser

  6. Audis beste