Sonberg tar av med nytt selskap

Claus Sonbergs nye kommunikasjonsbyrå omsatte for over 23.000 kroner dagen i løpet av selskapets første fire måneder.

GOD BUTIKK: Claus Sonberg (bildet) og Hans Olav Otterlei fikk en svært god start med sitt nye selskap.
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Kommunikasjonsbyrået Zynk AS fikk en god start og omsatte for 2,1 millioner kroner i de fire oppstartsmånedene i 2010.

Det tilsvarer en omsetning på over 23.000 kroner dagen (unntatt lørdag og søndag) i oppstartsfasen.

- Vi er veldig godt fornøyd med oppstarten og har fått en fantastisk respons på posisjoneringen vår. Vi har tjent penger fra dag én og vunnet en rekke spennende kunder og oppdrag innen de tre områdene vi fokuserer på, sier daglig leder og partner Claus Sonberg i en kommentar.

Sonberg, som i mars 2010 gikk av som kommunikasjonsdirektør og medlem av konsernledelsen i SAS, startet Zynk i september 2010 sammen med sin tidligere sjef i Burson-Marsteller, Hans Olav Otterlei.

Driftsmargin på 70%

Driftsresultatet for 2010 endte på 1,4 millioner kroner. Det gir en driftsmargin på over 70 prosent.

Ifølge Sonberg skyldes den høye marginen til dels at partnerne tok ut en beskjeden lønn i oppstartsfasen.

Byråinntekten på 2,1 millioner på to partnere i de fire oppstartsmånedene tilsvarer mellom fem og seks utfakturerte timer per dag.

Det nye kommunikasjonsselskapet spesialiserer seg innen områdene leder- og endringskommunikasjon, kommunikasjonsstrategi og krisekommunikasjon.

- Mange forbinder oss nok først og fremst med strategisk internkommunikasjon og endringsledelse, trolig fordi dette er et område som har hatt lavt fokus og prestisje både i byråene og kommunikasjonsavdelingene. Vi gjør imidlertid like mange kriseoppdrag og kommunikasjonsstrategier, sier Sonberg.

Vokser

I januar i år ble tidligere viseadministrerende direktør, Jan Glendrange, i Burson-Marsteller partner nummer tre i Zynk.

- Vi er opptatt av god lønnsomhet, men ennå mer opptatt av å bygge et solid og ordentlig byrå, samt å utvikle oss og ha det gøy. Vi har lagt et godt grunnlag for dette. At vi fikk Jan om bord i januar har dessuten bidratt positivt på alle måter. Jan traff bakken løpende og er en person vi lærer noe av hver dag, sier Sonberg

Les flere nyheter om PR og media på E24 Media

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. PR-bransjen

Flere artikler

  1. Henter talent fra skolebenken

  2. Størvold blir rådgiver i Zynk

  3. Blir presseansvarlig for 22.7-kommisjonen

  4. Er rådgiver for Flyr, eier aksjer i konkurrenten

  5. PR-kåt skolestart