1 av 4 annonsekroner på nett går til katalogene

For første gang offentliggjøres tall som viser omsetningen for nettkatalogene i Norge.

FETE KATALOGER: Oppføringer i nettkataloger er big business. Omsetningen er i år ventet å bli over 1 milliard.

  • Øyvind Henriksen
Publisert: Publisert:

Private bedrifter, offentlige etater og ideelle organisasjoner velger å plassere en fjerdedel av sin interaktive markedsføring i nettkataloger.

Det viser nye tall fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (Inma) og Mediebedriftenes landsforbund (MBL).

I løpet av årets tre første måneder ble det kjøpt oppføringer i nettkataloger for til sammen 283,5 millioner kroner. Det gir en markedsandel på 27,5 prosent i markedet for nettannonsering. Det betyr at mer enn hver fjerdekroner brukt på nett gikk til katalogene.

Nettkatalogene er dermed den nest største markedsføringskanalen på nett, kun slått av merkevareannonseringen på nettavisene og andre nettsider.

Tallene er hentet inn fra de to største aktørene, nemlig Eniro og Opplysningen 1881. I tillegg er det hentet inn tall fra Mediasite, Purehelp, Nettkatalogen.no, Agderposten, Adresseavisen og Bergens Tidende.

Lite omtalt kanal

Pål Arne Grøttem leder den digitale virksomheten til Opplysningen 1881, som er organisert i selskapet Digitale Medier 1881. Han er glad for at den nye statistikken synliggjør nettkatalogene som markedsføringskanal.

Pål Arne Grøttem

- Katalog som medium omtales i liten grad både i lærebøkene i markedsføring og i mediestatistikkene, men med den oppdaterte oversikten fra Inma som viser at totalmarkedet vil runde milliarden i 2011 så vil kanskje dette endre seg, sier Grøttem i en kommentar til tallene.

Milliarden Grøtten viser til kommer frem i Inmas internettrapport som ble lagt frem forrige uke. Estimater gjort av det svenske instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM) viser at nettkatalogene i Norge trolig vil omsette for 1,17 milliarder kroner inneværende år.

Kraftig vekst for søkeord

Det svenske instituttet har også laget estimater for omsetningen innen søkeord på nett. Estimatene tar utgangspunkt i intervjuer med personer i bransjen som har kjennskap til selskapenes omsetning.

Omsetningen innen søkeordsmarkedsføring beregnes til 218 millioner i første kvartal, noe som innebærer en vekst på 22,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Kartleggingen av omsetningen innen katalog og søk løfter den totale omsetningen på nett betydelig. I første kvartal ble den samlede omsetningen på nett 1,02 milliarder kroner. Det gir en markedsandel på 23 prosent i det totale annonsemarkedet.

Anders Willstedt

- Viktig for bransjen

Daglig leder i Inma, Anders Willstedt, mener det er viktig for nettbransjen å synliggjøre den samlede omsetningen.

- At vi nå får med både nettkatalog og søk i vår rapportering av omsetningen er et veldig viktig skritt fremover for alle med interesse i markedsføring på internett, sier Willstedt.

Han mener de nye tallene for nettkatalog og søk viser at dette er kanaler som man må huske når man legger opp markedsføringsbudsjettet.

Venter fall

E24 skrev tidligere i vår om hvordan IRM venter at veksten for nettkataloger vil stoppe i 2011. Les mer her: Nettkatalogene møter veggen

Les også:

Ruster opp for kupongkrig i Norge

Vil ta strupetak på useriøse nettkataloger

Publisert:

Flere artikler

  1. Nettkatalogene møter veggen

  2. Har kjøpt søkeord for 427 millioner kroner

  3. Kjøpte annonser for 18,5 milliarder

  4. Sterk annonsevekst på nett i 2011

  5. Norge på reklametoppen