Får mer blikkontakt med leserne på iPad

Leserne ser lenger annonsene i et iPad-magasin enn de gjør i vanlige magasiner og aviser.

FANGER BLIKKET: Dette temperaturkartet viser hvor og hvor lenge leserne festet blikket på en annonse i interiørmagasinet Sköna Hem. Papirannonsen til venstre ble sett på i 7 sekunder, iPad-annonsen til venste oppnådde blikkontakt i 15 sekunder.

Publisert:,

En studie gjennomført av det svenske analysebyrået MRC International viser at leserne i større grad fester blikket på annonser i et iPad-magasin enn i magasiner og papiraviser.

På oppdrag fra mediegiganten Bonnier har analysebyrået studert øyebevegelsen til 48 testpersoner.

Testpanelet har lest avisen Dagenes Nyheter og interiørmagasinet Sköna Hem. Begge utgivelsene ble lest både i papir-versjon og iPad-versjon.

Studien viser at leserne i langt større grad festet blikket på annonsene i iPad-utgaven. De fire annonsene som ble testet fikk i snitt «blikkontakt» med leseren i 9 sekunder på iPad. For papirutgaven varte den samme kontakten kun i 5,5 sekunder. Blikkontakten økte dermed med 62 prosent når annonsen ble presentert på iPad.

DOBBELT SÅ LENGE: Denne annonsen oppnådde i snitt «blikkontakt» med leseren i 6 sekunder på papir og 12 sekunder på iPad.

- Resultatet fra studien er bemerkelsesverdig og viser potensialet for iPad-annonsering, sier Peder Bonnier.

Han er ansvarlig for den digitale satsingen til magasinene i Bonnier-systemet

- Ekstra gøy og litt overraskende er den klart positive holdningen til interaktiviteten i annonsene. Hele 58 prosent av deltagerne i studien mener muligheten for interaktivitet øker verdien av hele magasinet. sier Bonnier.

Han er ansvarlig for den digitale satsingen til magasinene i Bonnier-systemet.

- Hele 58 prosent av deltagerne i studien mener muligheten for interaktivitet i annonsene øker verdien av hele magasinet, sier Bonnier.

Les flere nyheter fra bransjen på E24 Media

Her kan du lese mer om