NRK: Grand Prix er NRKs millliongaranti
Melodi Grand Prix er en av årets store TV-begivenheter i Norge. Seertallene øker med flere hundre tusen for NRK - og har de to siste årene vært over en million i snitt.
- Melodi Grand Prix er et av de få programmene som skaper god gammeldags lørdagsstemning på TV, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.
- Helt siden 1992, da vi begynte med TV-meter målinger, har Melodi Grand Prix alltid vært blant årets ti mest sette programmer, fortsetter Tolonen.
Han påpeker at programmet er ett av fire sikre kort, når det gjelder seeroppslutning på norsk TV. De tre andre er vinterolympiader, fotball-VM og fotball-EM.
Toppåret 2009
Aldri har seeroppslutningen vært så høy som i 2009 da Alexander Rybak først vant den norske og så den internasjonale finalen. Da var det hele 1.524.000 som fulgte den norske finalen. For øvrig lå snittet samme vinter på 1.177.000.
I 2010 falt seertallene noe til et snitt 1.136.000. Sammenlignet med de beste seertallene for høstens lørdagsprogrammer, er det over 400.000 opp.
- Om seertallene går opp eller ned hundre tusen er ikke det viktigste. Melodi Grand Prix er en stor og viktig TV-begivenhet som samler svært mange seere, sier Tolonen.
TV-sjef i NRK, Arne Helsingen er heller ikke i tvil om at Melodi Grand Prix er et stort varemerke for NRK.
- Det er et av de programmene som samler flest seere på tvers av generasjonene, sier Helsingen.
"Idol" på veiene igjen
Selv om TV 2 på grunn av lavere aktivitet i annonsemarkedet i januar og februar velger å ligge lavt i forhold til NRK på lørdager, og dermed lar Melodi Grand Prix råde grunnen alene, tror ikke programdirektør i TV 2 Nils Kjetil Andresen at slaget ville vært tapt dersom de hadde valgt å satse midt imot.
- Vi har kjørt "Idol" mot Melodi Grand Prix og slått dem. Så med et sterkt varemerke er det fullt mulig, sier Andresen til VG.
Det er ikke et lite apparat som ruller ut på veiene andre uken i januar og setter kurs mot Ørland og første delfinale.
- Gjennom hele turneen blir over tusen mennesker engasjeres i arrangementet på de forskjellige stedene rundt om i landet. Vi reiser rundt med fire semitrailere og TV-busser med nesten 100 tonn utstyr og 150 i crew og artister. Forberedelsene har foregått siden i sommer, sier produsent Dag Hvaring.