Kvinnemagasiner kaprer flere lesere

Stadig flere velger seg et mote og livsstil, mens kjendisbladene taper lesere viser fersk undersøkelse.

FLERE LESERE: Mari Midstigen er redaktør i Det Nye har flest nye lesere i faktiske tall (høyre). Costume ved Vanessa Rudjord har den største prosentvise fremgangen, viser ny leserundersøkelse.
  • Line Midtsjø
Publisert:

Kvinneblader øker antall lesere i den yngre og mer moteinteresserte kategorien, viser tirsdagens tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

I likhet med opplagsutviklingen de siste årene, kan kvinnebladene samlet vise til en leservekst på mellom 2 og 4 prosent.

I gruppen «kvinne» kan både Det Nye, Costume, og Stella vise til en solid vekst.

  • Costume er har 29,5 prosent flere lesere i august enn ved årsskiftet, fra 244.000 til 316.000 lesere.
  • Stella har 25,3 prosent flere lesere i samme periode, fra 99.000 til 124.000 lesere.
  • Det Nye har 14,8 prosent flere lesere i perioden, fra 302.000 til 347.000 lesere.
  • Elle har 233.000 lesere, ned fra 236.000 i halvåret tidligere. Dette tilsvarer 1,3 prosent av lesermassen.

- For oss er det en glad dag, sier redaktør Mari Midtstigen fornøyd til E24.

Rendyrker

Det Nye er et av bransjens eldste magasiner, og har vært igjennom flere profilmessige snuoperasjoner og tre redaktørskifter siden 2010.

Midtstigen mener Det Nye-fremgangen skyldes at de har holdt seg tro til konseptet som handler om at magasinet skal være et moteblad med et større fokus.

- Vi har rendyrket profilen vår og holdt oss tro til konseptet om at klærne vi viser frem skal være tilgjengelige både i pris og sortiment i norske butikker, sier hun.

Gjennomsnittsalderen på en Det Nye leser er på 20 til 25 år, forteller Midtstigen.

- Men vi har også en del lesere på over 30, legger hun til.

Nedtur for kjendisbladene

Konkurrentene Her & Nå og Se og Hør Tirsdag mister begge lesere, det samme gjelder Se og Hør Weekend.

  • Her & Nå er ned fra 748.000 lesere til 686.000.
  • Se og Hør Tirsdag er ned fra 1.262.000 lesere til 1.224.000 lesere.
  • Se og Hør Weekend er ned fra 506.000 til 498.000 lesere.

- Målingen fra TNS Gallup bekrefter langt på vei det bildet vi har sett på opplagssiden de siste årene, uttaler Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL i en pressemeling.

De brede ukebladene i kategorien «voksen kvinne» med Allers, Hjemmet, og Familien går tilbake med mellom 4 og 6 prosent. Norsk Ukeblad er opp 4 prosent.

De tre store:

Magasinpressen er preget av tre hovedaktører.

Danskeide Egmont Hjemmet Mortensen som eier blant annet Det Nye og Elle, hadde i 2012 en omsetning i Norge på 1,2 milliarder kroner.

Dansk eide Aller Media som eier blant annet Se og Hør hadde en omsetning på 1,2 milliarder kroner.

Svenskeide Bonnier som eier blant annet Costume, hadde i 2012 en omsetning i Norge på 1,3 milliarder kroner.

LES MER:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Legger ned kvinneblad

  2. FHM legges ned

  3. Aftenposten tett bak VG

  4. Slutt for Donald som ukeblad

  5. Ukebladgigant øker inntjeningen