MARTINE-SAKEN: Coca-Cola grep inn mot ansattes Facebook-meldinger

Ledelsen i Coca-Cola fikk to ansatte til å slette eller endre sine meldinger på Facebook etter at selskapet ble truet med boikott i forbindelse med Martine-saken.

KAMP PÅ FACEBOOK: Boikottaksjonen mot Coca-Cola samlet 53.000 tilhengere. Coca-Cola sier salget ikke ble påvirket de to ukene aksjonen varte.

  • Øyvind Henriksen
Publisert:,

To mellomledere i Coca-Cola Norge ble i vinter kontaktet av kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola etter at de hadde kommentert en boikottaksjon rettet mot Coca-Cola.

Etter samtalen med direktøren valgte den ene å slette sin melding, mens den andre endret sin kommentar.

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud ønsker ikke å gjenfortelle innholdet i meldingene, men sier han er glad for at de ble slettet eller endret. Ifølge Rømmerud var det ikke selve budskapet i meldingene som var problematisk, men at de ansatte samtidig skrev at de jobbet i Coca-Cola.

- Det var gode innlegg, men begge flagget at de jobbet hos oss før de la frem sitt budskap. Uttalelsene var veldig forståelige, men ikke det budskapet vi ønsket å ha fokus på akkurat da, sier Rømmerud til E24.

- Ikke sensur

Han avviser at hans inngripen kan regnes som sensur.

- Det handler om bevisstheten i forhold til hva man sier som representant for bedriften.

Ifølge Rømmerud skapte boikottaksjonen stort engasjement blant de ansatte, og at mange valgte å ytre seg på Facebook.

- Jeg fulgte tett med på debatten selv, og så veldig raskt at her var det ansatte hos oss som var indignerte og ønsket å forvare bedriften. Jeg forstår frustrasjonen de opplevde, og det var mange internt som synes det var en veldig underlig sak.

- Deltok du selv?

- Det var veldig fristende å kaste seg på, men jeg valgte å prioritere tradisjonelle media og kommunikasjon internt.

Ville presse Coca-Cola

Torsdag fortalte Rømmerud flere bransjekolleger om sine erfaringer i forbindelse med et bransjeseminar arrangert av kommunikasjonshuset First House. Deltagerne på seminaret fikk høre at ledelsen i Coca-Cola opplevde boikottaksjonen som svært vanskelig.

PASSET PÅ: Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca Cola Norge fortalte kolleger i kommunikasjonsbransjen om hvordan han fulgte diskusjonen i sosial medier om boikottaksjonen.

Øyvind Henriksen

I februar ble det startet en Facebook-kampanje med støtte fra Martine-stiftelsen. Målet med kampanjen var å legge press på Coca-Cola slik at brusgiganten ville avslutte sitt samarbeid med Shaher Abdulhak, som er far til den drapsmistenkte Farouk Abdulhak.

- Sett fra vårt ståsted var dette selvfølgelig en vanskelig problemstilling.Det var ingen juridiske bevis for at faren hadde spilt en aktiv rolle. Han er ikke etterlyst. Og han er ikke mistenkt. Han er en person vi har hat forretningsmessige relasjoner til i ganske mange år, fortalte Rømmerud på seminaret.

Fryktet presedens

Han og resten av ledelsen Coca-Cola mente et brudd basert på antagelsene om at han skal ha skjult sin sønn kunne skape en skadelig presedens.

- Her var det en relativt liten Facebook-aksjone i Norge. Sett med globale øyne er 53.000 som sier ja til en boikott en relativt liten gruppe. Vi var livredde for å skape en presedens der det ser ut som det skal 50.000 til for at vi endrer politikk eller ramme personer som ikke er dømt, sa Rømmerud.

Facebook-aksjonen førte likevel til en løsning der Shaher Abdulhak solgte seg ut av tapperiene til Coca-Cola i Libya og Egypt.

Les flere saker om media og PR på E24 Media

Her kan du lese mer om

  1. PR-bransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Coca-Cola bryter med Abdulhak

  2. Kolonial kuttet reklame på Resett-side - mener de ble truet til å annonsere

  3. SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik tjener Facebook på informasjonen din

  6. Betalt innhold

    Maersk Drilling er riggkonger på Facebook