Aftenposten lager egen iPad-kiosk
Aftenposten og VG kjører to vidt forskjellige strategier i sin lansering av iPad-avis.
VG kommer til å selge avisen gjennom Apple, som tar 30 prosent provisjon. Aftenposten selger hele produktet selv for å sitte igjen med alle inntektene.
Aftenpostens iPad-utgave lanseres i dag onsdag.
Aftenposten kommer med to iPad-utgaver hver dag. En morgenutgave fra klokken 05.00 og en kveldsutgave klokken 16.00. iPad-utgavene kommer som et abonnementsprodukt.
Billigere for eksisterende abonnenter
- Leserne vil kunne teste produktet gratis i en prøveperiode etter lansering. Vi må hente læring i markedet gjennom innspill og reaksjoner fra brukerne. Vi vil ta betalt, men eksakt tidspunkt for dette er ikke satt. Det som imidlertid er klart, er at Aftenpostens eksisterende abonnenter vil få tilbud om en lavere pris. På sikt vil denne applikasjonen kunne kjøpes i gunstige digitale produktpakker, bestående også av andre iPad-produkter, sier administrerende direktør i Aftenposten Lars Erik Torjussen i en pressemelding.
VG med egen kiosk i april
VG har også ambisjoner om egen betalingsløsning for sin iPad-utgave og regner med at den vil være klart i løpet av april.
Et månedsabonnement på VG vil koste mellom 50 og 100 kroner.
VGs applikasjon er siden desember lastet ned 63.000 ganger.
- De to første årene er en investeringsfase for oss, både redaksjonelt og i det tekniske produktet. Det er også viktig for oss å lære mest mulig om betalingsvillighet, sier adiminstrerende direktør i VG Mobil, Tor Jacobsen til Dagens Næringsliv.
17 aviser i A-pressen vil den kommende perioden lansere sine iPad-versjoner.
LES OGSÅ:
Får mer blikkontakt med leserne på iPad
Prøver seg med lokkepris på iPad