Tungt forførende italiener

Maseratis nye GranTurismo er en lekker sak som har romslig med krefter, og faktisk plass til fire voksne. Kan man ønske seg mer?

Publisert:

Maserati GranTurismo er en litt overraskende fulltreffer. Det finnes biler som går fortere, naturligvis er det mange som har bedre plass, rent sportslig er det heller ikke noe problem å finne en bil i samme prisklasse som drar fra den, komforten toppes garantert i en mer limousin preget bil, teknisk sett vil tyskere på samme nivå være på et helt annet plan, men ingen biler vi har prøvd har likevel klart å blande sammen så mange elementer på en like tilfredsstillende måte.

Monica Bellucci

For hva er dette? GranTourismon er basert på Quattroporte, men gjort noe kortere. Ergo har man den kuleste og sannsynligvis beste luksussedanen som utgangspunkt. En bil som heller ikke er av de aller råeste når det gjelder ytelser, men som på bane har vist seg å kjøre fra alt annet av firedørs muskelbiler. GranTourismo er knapt noe lettere, men enda bedre å kjøre, man sitter lavere og den gir deg hakket mer sportslige egenskaper.

Det er faktisk lett å glemme dette når man ser på den, for visuelt sett er den noe av det heftigste som finnes per i dag. Man kan gå rundt og rundt bilen mens man gliser. Den er sexy. Dette er Monica Bellucci på fire hjul. Den er på beste italiensk maner lekker, akkurat på den riktige siden av vulgær.

Vantage konkurrent?

Maserati selv sier den ikke har noen egentlige konkurrenter, noen vil mene at Mercedes CL og BMWs 6-serie må være det, men jeg kan ikke tenke meg noen som ville finne på å være i tvil om de skal velge GranTurismo eller en av de tyske.

Riktignok har disse bilene også både bakseter og brukbart med bagasjeplass, men visuelt sett er de i helt forskjellige solsystem, man må ha så kleint syn at man ikke har lov til å kjøre bil om man ikke oppfatter det. Faktisk vil jeg påstå at den eneste rene konkurrenten er Aston Martin Vantage, en bil som ikke byr på bakseteplass, men som utseendemessig er i stand til å matche GranTurismoen.

Prismessig er de heller ikke så langt fra hverandre, med noen lunde like ytelser. Vantagen er hakket råere, men har den samme elegansen og det lille ekstra som skiller den fra de andre. Riktignok virker Astonen noe mer eksklusiv, detaljnivået er høyere, og den rent håndlagde bilen har en finish som Maseratien ikke helt når opp til, men er bruksmessig mer begrenset. Begge bilene kommer for øvrig fra fabrikker som nylig var helt på felgen, med stusselige salg og elendig kvalitet. Nå går alt så meget bedre for dem begge.

Kommende suksess

Maserati driver med et – i deres skala – storstilt comeback. Under Fiats vinger (et firma som på tre år har gått fra konkursens rand til massiv suksess), har de først fått hjelp av Ferrari og nå mer Alfa Romeo.

For første gang siden Fiat kjøpte Maserati i 1993 går de nå med overskudd, og regner i år med å selge rundt 7000 biler. GranTurismo er forhåndsbestilt i 2000 eksemplarer, og ser fra starten ut til å være en langt større suksess en bilen den tar over for, 4200 Coupé.

Det gir mening, vi har tidligere kjørt toppmodellen av den, GranSport utgaven, og det er en pen og gjennomført sportsbil, men GranTurismo er på et helt annet nivå. Den heftige blandingen av sport og komfort som veldig ofte blir for mye av en av delene, er her fantastisk fint balansert.

Du sitter lavt og utrolig godt, takhøyden er god, både foran og bak, den kan kjøres rolig i bymiljø. Og trøkker man skikkelig til omvandles til en sportsbil av høy klasse. Til tross for nærmere 1,9 tonn og rikelig med komfortutstyr føles den temmelig heftig.

Ikke hårreisende

Motorlyden kommer sigende i høyere turtall og den drar av gårde på en veldig balansert måte. Den gir ikke et umiddelbart kick, men skyvet er monumentalt, og over tid setter man så definitivt pris på dette. Dette merket jeg særlig etter endt kjøring, mens jeg kjørte den var det ikke på noe punkt hårreisende på en eller annen måte, bare mer enn nok av alt man kan tenke seg.

Det er en bil som det virkelig hadde vært strøken og hatt på en lang tur, over lenger tid, ikke bare for et øyeblikks moro. Man blir litt lurt av bilen, for den maskerer at den faktisk gjør null til hundre på rett over fem sekunder og har en toppfart på 285 kilometer i timen, med andre ord renspikka sportsbilytelser, faktisk rett bak de virkelige supersportsbilene.

Hele opplevelsen løftes til det virkelig strøkne når man tenker på hva man faktisk sitter inni. Fronten på GranTurismo må være en av de feteste som er laget, med de tung kurvete hjulbuene, de aggressive lyktene og den gapende grillen. Det går an å si at bakenden ikke helt holder nivået, men zoom inn på hjørnet av fronten, da tilgir man det.

Plass

Et annet viktig poeng er at baksetene her ikke er tull, det er plass til voksne folk bak. Både beinplass og takhøyde sørger for det. Hos andre tar man seg ofte i å lure på hvorfor fabrikanten i det hele tatt har giddet å sette inn seter, de er så ubrukelig at det blir en vits. Litt av design-genistreken ligger her, at den til tross for en røslig takhøyde som er dratt ganske langt bakover, framstår som lang og flat i beste sportsbil tradisjon.

Det finnes mange biler som på ett enkelt område er bedre enn GranTurismo, men ingen som klarer så mange ting på en gang på et så høyt nivå i en så sterk visuell pakke. Det er bare ett problem om man virkelig ønsker seg en (bortsett fra prisen, naturligvis). Den vi prøvde er den eneste i Norge per i dag, og den er solgt. Det finnes ingen offisiell importør av merket, men Autostrada jobber med saken. De regner uansett å få inn en til før nytt år, og da vi overvar introduksjonen av bilen i deres lokaler merket vi oss at det var mange som var mer enn gjennomsnittelig interesserte, folk som nettopp hadde parkert en bil i samme prisklasse.

Så skulle bilen falle i smak er det nok bare å stille seg i kø utenfor Autostrada, når ryktene om en nyankommet bil dukker opp, om ikke annet så får man seg sikkert en hyggelig prat om bil og finans mens man venter.

Man skal ikke være mye bilinteressert for å ønske seg en Maserati GranTurismo, og det er jo lov til å drømme. Dette er den foreløpig eneste i landet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om