Bråk og estetikk i skjønn forening

Aston Martin V8 Vantage Roadster er en passe bråkete og estetisk kul sportsbil. Ikke av de aller sprekeste, men det trenger den heller ikke å være.

ASTON MARTIN V8 VANTAGE ROADSTER
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Aston Martin V8 Vantage Roadster er den første nye modellen fabrikken lanserer etter at det den ble kjøpt ut av Ford tidligere i år.

Skjønt, det er ikke akkurat en helt ny modell, selve Vantage-modellen har eksistert noen år, men da kun som hard-top. Den ser fortsatt bra ut med taket skrelt av, og i forhold til sin storesøster DB9, er den tettere, mer kompakt. Der DB9 er vakker, er Vantage tøff. Den ser litt småhissig ut, ganske kort og bred, med en av de barskeste frontene på markedet. Litt butt, men veldig kraftfull. Dette er den bråkete lillebroren, mens DB9 er den pene storesøsteren.

Les flere saker om bil og båt på E24 Eksklusiv.

Motorbrøl

Passende nok har de lydtrimmet motoren slik at det åpner seg noen spjeld på rundt 3500 omdreininger, et virkelig seg et brutalt lydbilde åpenbarer seg. Det er rent ut barnslig moro å gjøre dette i en tunnel med taket nede. Plutselig er man i Monaco Grand Prix’ tunellstrekk, med dotter i ørene og hysterisk følelse av at man eier veien.

Det er slike ting som gjør Vantagen til noe helt spesielt, for det finnes biler i denne klassen som har større motor, går fortere og er bedre å kjøre. Men veldig få har bilens blanding av sterk tradisjon og den sagnomsuste x-faktoren.

Det er en begivenhet å kjøre en Aston Martin. Fabrikken har på noen år reist seg fra å være en nisje-produsent i fritt fall, i 1992 lagde de 42 biler, mens de i dag ligger på 6000 til 7000 per år. Det er jo ikke akkurat en stor produsent, men i sitt marked er dette ganske pent, de lager tross alt biler som koster fra snaut to millioner norske kroner og oppover.

Håndverk

På ufordrende veier er bilen morsom å kjøre, man må piske den litt, den trenger bra med turtall for å sparke, men da får man jo også det herlige lydbildet. Den er stiv til å være en kabriolet og den skyter gjennom svingen, men den er ikke så fokusert som for eksempel Audi R8 eller Porsche 911.

LEGENDARISK NAVN: Vantage ble først tatt i bruk i 1977, på en modell som har blitt kalt Englands første supersportsbil.

For selv om Vantage Roadstern har et lavt tyngdepunkt og ditto kjørestilling, er den ikke like balansert i svinger. Den er ikke så dirkete, så lekende lett og samtidig brutal som de aller beste bilene på sitt nivå. Den har heller ikke en akselerasjon som kan matche flere av sine konkurrenter, men den har mye andre biler ikke har. Interiøret gir en følelse av noe spesielt som også speiles i kjøreopplevelsen.

Det er noe helt eget å kjøre en Aston Martin, for selv om dette er en høyst moderne bil, kjenner man en aura (men heldigvis ingen engler) av håndlagd tradisjon, som ender i en nydelig miks av high-tech og håndverk. Det er her suksess formelen til Aston Martin ligger.

Stutt, men fin

Det temmelig rå (bilen har tross alt 385 hestekrefter og gjør 0-100 på fem sekunder) har også noe elegant over seg. Den litt stutte bilen ser virkelig bra ut, være seg med eller uten tak, og omgivelsene reagerer utlukkende positivt til den. Ved et tilfelle sto jeg ved veikanten på toppen av en lang bakke da en syklist passerte, til tross for en puls på sikkert 200 fikk har ropt ut "fy flate, for en bil".

For det er slett ikke alle dyre sportsbiler som slår like godt an, prøv en Porsche 911 i rushtrafikk, da sliter du med å bli sluppet inn. I en Aston Martin gir folk deg plass.

At den ikke helt kan matche mange av sine konkurrenter i rene ytelser har kanskje ikke så mye å si, det er rikelig med krefter her uansett, og bilen kommer med så mye annet som ikke eksisterer på noen bilprodusents ekstrautstyrsliste, elementer som tar evigheter, nesten konkurser, minst 14 foregående klassiker kabrioleter å skape.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Klar for en toppløs sommer

  2. E24 tester brutalt vakker Aston Martin

  3. Sportsbil med stor S

  4. En perfekt 911

  5. Penere blir det ikke