Reklamerer for norsk akevitt via Google

Helsedirektoratet vil granske saken.

JULEAKEVITT: Anonnsene for «Løitens mild gourmet» skapte først bare forundring hos produsenten. Nå har Arcus funnet årsaken.

  • E24
Publisert:,

Reklame på norsk for Løitens mild gourmet har den siste tiden figurert i annonser i en tysk nettavis, via Googles ads-tjeneste, skriver Finansavisen.

Akevitten produseres av norske Arcus, den tidligere statseide brennevinsprodusenten og -importøren.

- Vi har sett på annonsen, og dersom det er benyttet verktøy for å målrette annonsen mot det norske markedet og norske forbrukere, vil den være i strid med reklameforbudet i alkoholloven. Vi vil undersøke nærmere før vi konkluderer, sier avdelingsdirektør Jens J. Guslund i Helsedirektoratet til Finansavisen.

"Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt.", slår første setning i Alkohollovens §9.2 ganske enkelt fast.

Hos Arcus vedkjenner de seg imidlertid ikke annonseringen.

- Løiten Mild Gourmet selges som sagt ikke i Tyskland, og denne annonseringen er ikke satt i regi av Arcus. Når Arcus reklamerer i Tyskland er målsettingen å nå tyske forbrukere, sier informasjonssjef Annette Fosaas i Arcus til Finansavisen.

Dermed er det et ennå uløst julemysterium hvem som står bak annonsen.

Les flere nyheter fra E24

Flere artikler

  1. - Akevittreklame var en glipp

  2. Gammel Dansk blir svorsk

  3. Nå har Gammel Dansk blitt svorsk

  4. Annonsørinnhold

  5. Kan være ulovlig: Vil stoppe lureannonser på Facebook

  6. Hagen byr på Arcus - verdsetter akevittselskapet til 3,06 mrd.