Marginene bremset resultatet til Møller-gruppen

Møller-gruppen står for importen av Audi, Skoda og Volkswagen og er Nordens største bilkonsern. I 2013 merket de presset på marginene i bilmarkedet.

FORNØYDE: 2013 var det fjerde beste året i Møller-gruppens historie, og på nivå med de tre foregående årene. Konsernsjef Pål Syversen til venstre sammen med resten av ledergruppen.
Publisert: Publisert:

Fredag la Nordens største bilkonsern, Møller-gruppen, frem sitt årsresultat for 2013.

- Det er stabile tall. I praksis flatt, med et resultat før skatt på 692 millioner kroner. Det er det fjerde beste i vår historie, kun slått av de tre foregående, sa Pål Syversen, konsernsjef i Møller-gruppen under presentasjonen.

Det er ned fra 829 millioner i fjor.

Salget av nye biler fra forhandler var 24.840, 1000 biler under fjoråret, men den viktigste årsaken til nedgangen i resultatet er press på marginer, som dekkes inn av importøren.

Driftsinntektene var totalt for hele konsernet på nær 19 milliarder kroner, én mer enn året før, hvor alle avdelinger både i Norge og i deres utenlandsoperasjoner, i Sverige og Baltikum, leverte omtrent som året før.

Tøffere enn noen gang

I Sverige har de bokført et tap på 38 millioner kroner, noe mer enn året før.

- Sverige ser grisete ut, men dette er et resultat av oppgraderinger og en engangsnedskrivning på 59 millioner. Prestasjonene våre i Sverige peker oppover.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det samme mener de gjelder Baltikum, hvor resultatet før skatt økte fra 18 millioner til 31 millioner i fjor.

- Her tikker det oppover, men det er et smalt marked. Her er det særlig Estland som er utfordringen.

Syversen sa at det lavere totalresultatet i hovedsak kommer av et kraftig økende marginpress i personbilmarkedet.

- Personbilmarkedet i fjor er det tøffeste jeg har vært med på. Det var et voldsomt press på marginene. I tillegg var det store segmentsendringer. SUV-markedet var i kraftig vekst samtidig som store stasjonsvogner falt ganske kraftig.

Passat svikter

Her er det særlig stasjonsvognene i familieklassen som har sviktet, hvor Passat normalt har vært en av de mest solgte bilene i Norge uansett segment. I fjor havnet den på 11. plass med en registreringstakt som falt med 30 prosent fra året før.

Noe av presset kommer av at bilmarkedene i Norge og Norden går bra, mens det de senere årene har vært mørkt ellers i Europa. Dette har gjort at mange av produsentene har blitt ekstra ivrige på de markedene som har vært i vekst.

- I tillegg overrasket elbilmarkedet oss. Vi tok ikke vår andel av markedet blant elbilene.

Les også

Elektrisk Golf til 250.000

I denne sektoren kom Volkswagen først på banen mot slutten av året. Samtidig kunne de fortelle at de tidligere i uken, etter å ha åpnet for bestillinger på den elektriske Golf-modellen som kommer nå til våren, mottok 1500 bestillinger i løpet av noen timer første dagen.

Etterlyser satsning på ladbare hybrider

Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller, etterlyste noen liknende incentiver overfor plug-in hybrider som vi nå har på elbiler.

- Det er feil å satse så ensidig på elbiler. Det er dessuten konkurransevridende. Jeg mener de må ta inn noen fordeler til ladbare hybridbiler og. Det er naivt å tro at et land som Norge, med et marked som står for to promille av verdens bilproduksjon, kan påvirke bilprodusentene i noen særlig grad. Men skal vi nå våre egne utslippskrav innen 2020 må vi ha inn en større del plug-in hybrider.

Møller gruppen har ingen umiddelbare planer om å øke forhandlernettverket i Norge.

- Vi er store nok på forhandlere, vi kan i prinsippet ikke bli større. I Sverige og Baltikum satser vi på en organisk vekst. Vi kommer heller ikke til å gjøre noen store, strategiske oppkjøp i tiden fremover, sa Syversen.

Les også

Toyota forbi VW- i et bilmarked på retur

Et viktig mål for Møller-gruppen i Norge er at Volkswagen skal beholde posisjonen som landets største bilmerke, noe de har vært de siste åtte årene. Samtidig tok Toyota kraftig innpå det siste året, og har tidvis vært større.

- Vi skal jobbe hardt for å beholde posisjonen. I fjor hadde Toyota mange nye modeller, mens vi ikke hadde det. Det har vi i år, med for eksempel E-Golf og en ny Passat.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no