Mercedes nye SUV: Til forveksling lik de andre

Mercedes-Benz' nye, mellomstore, SUV har blitt rundere i kantene.

STOR C-KLASSE: Fra denne vinkelen ligner Mercedes-Benz GLC på en litt oppblåst C-klasse.
Publisert:

Hadde ikke fjernkontroll på sentrallåsen vært oppfunnet, ville enhver parkeringsplass utenfor et kjøpesenter vært full av folk som surret rundt mens de prøvde å låse opp døren på nok en SUV som er helt lik bilene den er parkert imellom.

Men Mercedes-Benz sin mellomstore SUV, GLK, var alltid noe for seg selv. En kantet bil i en skog av avrundede og identiske SUV-er. Det gjorde den til noe ekstra interessant, og i tillegg hadde den en bonus ved at det var en Mercedes, med den kvaliteten det medfører innvendig.

Mer bilstoff på E24 BIL

Nå er både den, og GLK-navnet, faset ut til fordel for en helt ny modell kalt GLC. Det skal visstnok være en logikk i de nye bokstavkombinasjonene til Mercedes, men jeg har ennå ikke tatt meg tid til å lese den i instruksjonsboken.

IKKE BESTSELGER: GLC 220d har minst motor, men er ikke billigst, og kommer ikke til å bli den modellen som selger mest. GLC 350e, med hybrid drivlinje er vinneren. Der får du totalt 320 hestekrefter, til 40.000 kroner mindre.

Ikke spiller det noen rolle heller, for det er sjeldent bilens modellnavn har noen direkte påvirkning på opplevelsen man får med bilen.

Det som derimot gjør noe med opplevelsen denne gangen, er at Mercedes har slipt av hjørnene og presenterer en bil som er lik alle de andre.

Ett designspråk

Det er tydelig at de jobber med å samle bilene i ett designspråk, der man kan se at den nye E-klasse både ligner på C- og S-klasse.

Mens SUV-ene tar i bruk en litt oppblåst variant av de samme trekkene, noe som gjør at de blir litt kjedeligere, samtidig som GLC har bra proporsjoner, til en SUV å være.

Utgaven her har en 170 hestekrefters diesel. Et slags standardverk i sjangeren, og selvsagt har den firehjulstrekk. Slik sett treffer bilen midt i markedet, men det er en Mercedes, dermed ligger den prismessig i øvre sjikt sammen med Audi, BMW og Volvo, mens en tilsvarende Mazda CX-5 er vel 100.000 under.

KJENTE SAKER: Interiøret følger samme mal som Mercedes-Benz har gjort i en årrekke, synd den ikke har fått det nye designuttrykket som ble introdusert i S-klasse og kommer i E-klasse.

Fordelen til GLC er at det er en helt ny modell, mens BMW, Volvo og Audis biler per i dag synger på et sent vers. Den nye gutten i klassen er Land Rover Discovery Sport og snart er Jaguar klar med F-Pace.

Det som er litt synd med GLC er at den holder på det interiøret som vi kjenner fra før av, og at den ikke får det nye som man finner i S-klasse og snart E-klasse. Det er et helt nytt nivå av dashbord, mens GLC må klare seg med en skjerm som ser ut som noe som er plukket opp fra en tilbudskurv på nærmeste elektromarked.

Sterk

GLC-en leverer en behagelig kjøretur. Det er veldig lett å trives om bord, selv om jeg aldri klarer å bli helt fortrolig med løsningen der rattgiret er på en side, mens de har samlet resten av spakene på venstre side av rattstammen.

Den gjennomprøvde løsningen med et hjul som styrer funksjonene på skjermen er velfungerende. Faktisk fungerer dette langt bedre enn berøringsskjermene som mange andre har. Det å treffe med fingeren på en skjerm mens man kjører, er på ingen måte en genial løsning.

VOLUM: Hybriden, med nær dobbelt så kraftig motor, har ett problem. Den ekstra motoren gir et bagasjerom på 395 liter, som en kompaktbil, mens 220d byr på 550 liter.

Motoren har greit med krefter, men man må huske på at det er en bil som veier nær 1,8 tonn. Det gir en grei akselerasjon, men det er egentlig ikke det store poenget, det som er viktigere er at den har bra med dreiemoment som gjør at den føles sterk. Den kan for øvrig trekke henger på 2,5 tonn, som ser ut til å være blant de aller beste i klassen.

Lydnivået innvendig er lavt ved jevn kjøring, men under akselerasjon får man et visst innslag av dieselklapring. Styringen er ganske direkte samtidig ullen, slik det gjerne er i en SUV. Den holder fortsatt et nivå som ligger over de asiatiske konkurrentene, da kanskje bortsett fra Lexus NX 300h, både innvendig og gjennom selve kjøreopplevelsen.

Følg E24 på Instagram

GLC gir et friksjonsfritt inntrykk. Interiørkvaliteten er høy, uten at det byr på noe utover det man må forvente av en slik bil fra den produsenten, noe som også må kunne sies om det ytre og drivlinjen.

Man kunne tenkt seg at den kunne by på noe som ga følelsen av ett eller annet ekstra. Det gjør den ikke. På den annen side så er dette et konservativt segment, der det trolig ikke er noen fordel å stikke seg ut.

Den svære Mercedes-stjernen i grillen gjør uansett at den er ganske grei å få øye på utenfor kjøpesenteret.

Les også

Ny Mercedes skal appellere til nye kunder

Les også

Kompromisser i luksusklassen

Les også

Stor etterspørsel: Mercedes utvider V8-kapasiteten

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om