Heftig stjernebil

Mercedes-AMG GTS ser ekstremt heftig ut, og det er den også. Se video av bilen øverst.

Publisert: Publisert:

Når en produsent av Mercedes-Benz sitt format kommer med en sportsbil i en, for dem, helt ny sjanger, som attpåtil blir en direkte konkurrent til Porsche 911, er det grunn til å ha store forventninger.

Det er rett og slett innafor å forvente at Mercedes AMG GT er årets viktigste sportsbilnyhet. Bilder har vist at dette er en visuelt heftig bil, som følger SLS AMG sitt formspråk, men i et litt mindre format og uten de jålete måkevingedørene.

Dette gir og signaler om at det skal være en bil som ikke er samme posøren som SLSen var.

Ved første øyekast fremstår AMG GT som betydelig mindre en den bilen, noe som ikke er tilfelle. Den er kun ni centimeter kortere. SLSen var en heidundrende bil, en superbil som var vilt kraftig, samtidig føltes den litt uhåndterlig, ikke noe man ville ha tatt med seg på banekjøring.

(Saken fortsetter under bildet)

BANEBIL: Mercedes-AMG GTS kler å kjøre på bane. Den tar svinger ekstremt flatt, og til tross for massive krefter er den overraskende lett å håndtere.

Til tross for at de rent fysiske forskjellene ikke er så store som man skulle tro, er AMG GT en ganske annen bil enn forgjengeren. Når den skal inn og fighte med ekstremt gode sportsbiler, nytter det ikke å bare være i førersetet visuelt.

Under det svært heftige ytre er det mye som viser at dette er en bil som mener alvor.

Motoren er en helt nyutviklet V8 på fire liter med to turboer, hvor de har plassert eksosuttak og turboene på innsiden av «V-en», den har også en transaksel, det vil si at motoren er foran og girkassen bak, for å optimalisere vektfordelingen.

Kontant

I denne turbofiseringens-tid er det noen som piper om at noe forsvinner på veien gjennom turboturbinene, at det ikke blir like kontant og direkte. De har ikke kjørt en AMG GT. For makan til kontant levering av krefter er det ikke mange som kan matche.

Stiller man bilen i den mest aggressive motorstyringen er det umulig å kjøre rolig. Da biter pedalen så kraftig at man er oppe i hundre før man rekker å tenke at det ikke nødvendigvis egner seg.

(Saken fortsetter under bilder)

HEFTIG: Mercedes har fått til designen. Det lange panseret og en tilbaketrukket kupe hinter om en bil som har riktig vektfordeling. Motoren det man gjerne kaller front-midtmonter.

Bilene vi har prøvd, har alle vært GTS, det vil si den kraftigste med 510 hestekrefter. I disse hyperbiltider er ikke dette noe som vil vinne en bilkortkonkurranse, men i virkeligheten er det enormt med krefter.

Vi har over de siste månedene kjørt AMG GTS ved en rekke forskjellige anledninger og steder. Gjennom dette har bilen vist oss at den har en temmelig bred horisont. Vi fikk en formiddag på Falkenberg racingbane ti mil sør for Göteborg. Det er en veldig rask bane, hvor man kan ta med seg mye fart nær sagt over alt. Her var AMG GTSen svært imponerende.

Det er et nærmest totalt fravær av sideveisbevegelser, styrefølelsen er glimrende og den kontante måten bilen sender kreftene til bakakslingen gjør at man kan få ekstrem hastighet på bemerkelsesverdig kort tid. Bremsene er enorme og viste ingen tegn på å tape seg selv etter mange runder.

TETT: Kupeen er bygget tett rundt føreren. Den har bra med glassflater så sikten ut er god.

Bilens balanse gjør også at det tar kort tid å finne en god rytme. Den tillater overraskende mye fart gjennom svingene, og går man litt av gasspedalen gjennom svingen, flyter den uten noen ubehagelige overraskelser. Selv da undertegnede var klønete og bommet en smule med farten og bremset mens hjulene ikke pekte rett forover, hentet den seg mesterlig inn, og det var slett ikke førerens fortjeneste.

Moderne

På veien til banen fikk vi anledning til å sitte noen timer bak rattet på tradisjonell motorveikjøring, hvor den er komfortabel nok til at det ikke blir et slit. For å sette det i perspektiv var det også med en SLR McLaren, en ti år gammel superbil som kom før SLS AMG. Med en 5,5 liters V8 på 626 hestekrefter. Etter et par timer bak rattet suser det i ørene og håndleddene verker etter at man i mild frykt har tvihold i rattet. Det er en opplevelse, men det føles også som det er langt mer enn ti år siden de sluttet å lage den bilen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det er selvsagt viktig å ha med seg at AMG GTS er en sportsbil, ikke en supersportsbil som skal gi et viss fryktnivå, men bredden av egenskaper er i en helt annen skala. Selv i by er det helt streit å trille rundt med en AMG GTS, det er bare å sette bilen i automat- og komfortmodus så går alt rolig for seg. Rushtid i Göteborg i en SLR McLaren er en opplevelse som tangerer strikkhopp.

NY: Motoren er helt ny og finnes i to effektversjoner. AMG GT med 462 hestekrefter og AMG GTS med 510. Dette er den største.

En så kraftig bil som AMG GTS må på bane for å få luftet seg ordentlig, men den er også morsom på svingete riksvei. Lydbildet er monumentalt når man ber den om det via en trykknapp på midtkonsollen, og den spiser dårlig asfalt uten å la seg forstyrre.

Som en svært kraftig sportsbil er den av de aller aller beste. Både kjøremessig, hvor den både kan eksellere på bane og cruise på en motorvei, og ikke minst utseendemessig. Skal du ha en bil som vekker mer oppmerksomhet, må du velge svært eksotisk for å overgå en AMG GTS.

Se video av bilen øverst i saken.

Men det er en ting som er bitte litt irriterende. Girvelgeren sitter veldig langt bak, det kan virke som ingeniørene har trodd at høyrearmen har ett ledd mer enn vi faktisk har. Utover det er det ikke mye å sette fingeren på når man først er i drømmebilland blant ting man aldri kommer til å ha råd til, men som forhåpentligvis noen andre vil anskaffe seg, slik at det en gang iblant vil være mulig å se og høre en AMG GT i fullt firsprang.

Les også

Inntektsrekord for Bertel O. Steen

Les også

Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

Les også

Komfort-kongen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om