Mens vi venter på noe nytt

Alfa Romeo har ikke mye å by på om dagen, men en oppgradert Giulietta Quadrifoglio Verde er morsomme saker, og helt umulig å anbefale.

Publisert: Publisert:

Alfa Romeo har vel alltid vært et merke for de spesielt interesserte. Et merke som har hilseplikt på veien og en fanbase som er veldig dedikerte. Det virker og som de ønsker å være litt eksklusive, noe som nok har vært et problem for Alfa Romeo, ikke minst i Norge.

Merket har byttet importør på jevnlig basis og eierne ser ut til ha en litt vrien holdning, de vil både at merket skal by på mange flotte modeller, samtidig som de ikke ønsker at det skal bli allemannseie.

Test av Alfa Romeo 8C Competizione (2009)

Nå om dagen er det bare ett av disse momentene som eksisterer. For merket har ligget fullstendig brakk de siste årene.

Modellen her, Giulietta, er den nyeste Alfa Romeoen som har noe på massemarkedet å gjøre, og den kom 2010.

Enda verre er det kanskje at den eneste andre modellen er den enda eldre småbilen MiTo. Det er et stusslig utvalg.

Selvsagt finnes og den ultramorsomme 4C, men det er en ekstrem toseter som har et smalt marked og en ganske lav produksjonstakt.

Mer i vente

I fjor ble det solgt rundt 60.000 Alfa Romeo totalt, det er veldig lite. Og helt umulig om de skal overleve.

Planen er en massiv utrulling av nye modeller de neste årene, kombinert med en relansering på det amerikanske markedet, men dette har vært utsatt så mange ganger at man nesten har sluttet å tro på det.

(Saken fortsetter under bildet)

ÅLREIT: Innvendig er det ganske bra, det har en viss karakter, men føles også en smule utdatert i stilen.

Det lille som skjer er at Giulietta har fått en oppgradering, dette gjør blant annet at toppmodellen, Quadrifoglio Verde, har fått samme TCT-dobbeltkjøtsj girkassen som man finner i 4C, det samme gjelder motoren som nå yter 240 hestekrefter, fem mer enn tidligere.

Test av Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde (2011)

Det kommer neppe som noen overraskelse at dette er en sprek bil, null til hundre tar 6,8 sekunder. En gang i tiden var det umulig å se for seg en kompaktbil med så krefter og kjøreegenskaper som klarte å holde deg i livet. Alfa

Romeo selv serverte en av de aller drøyeste her med 147 GTA, som hadde den skohornet den fantastiske 3,2 liters V6 motoren som i dette tilfellet hadde 250 hestekrefter, ned i motorrommet.

Lyd og krefter var helt i toppsjiktet, men man trengte brutal styrke i hendene for å unngå at rattet i vrengte seg ut av hendene i en av de mer legendarisk understyrte kompaktrakettene som er laget.

Giulietta Quadrifoglio Verde har ikke dette problemet, nå har smart teknologi erstattet vektløfterarmer, og den er veldig artig å kjøre hardt. Lyden er morsom, men den kunne vært litt mer hørbar.

Styrefølelsen er god, det gir både en god følelse med underlaget og den er direkte. Dette kjenner man veldig godt på glatt vei, og det er et godt tegn.

Sliter med konkurrentene

Dette er en skikkelig GTI-bil, med en turtallsvillig motor som liker sportslig kjøring, samtidig med at den har et bra praktisk nivå. Problemet er bare at den er sjanseløs mot Ford Focus ST og Volkswagen Golf GTI.

De er sprekere, bruker mindre drivstoff og koster mindre. Og de er minst like gode å kjøre.

(saken fortsetter under bildet.)

SKJEVT: Som vanlig for Alfa Romeo stikker grillen dypt, slik at skiltet sitter på venstre side.

Så selv om denne lille oppgraderingen av Giulietta Quadrifoglio Verde har gjort det til en bedre bil, så må man være en selger av episke proporsjoner for å overtale noen til å gi 100.000 mer for Alfaen enn det den 10 hestekrefter sterkere Focus ST koster.

Det er også en ting de ikke har rettet på, som er et gjennomgående problem i Giulietta, sittestillingen. Det er ikke mulig å få rattet i rett høyde og vinkel i forhold til setet.

Dermed får man en noe apelignende ergonomi, som for øvrig ikke er ukjent for folk som kjører litt eldre biler av merket. Interiøret generelt, til tross for oppgraderinger her også, lider under at bilen har noen år på baken.

Det er vanskelig å anbefale noen å kjøpe denne bilen, samtidig har jeg en solid respekt for folk som skulle finne på å gjøre det.

Dette er mennesker som velger å la fornuften tape, og i stedet gå for noe som de virkelig brenner for. For det må man gjøre om man skal velge en Giulietta Quadrifoglio Verde.

Les også

Slik skal Alfa Romeo gjenoppstå

Les også

Kan denne midtlivsoppdateringen bære Alfa Romeo?

Les også

Fiat og Chrysler har blitt ett selskap

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om