Snurrig elbil fra Citroën
Den kommende elbilen til Citroën henter inspirasjon fra en klassiker i deres modellhistorie, men det er en hake.
Til våren lanserer Citroën en ny elbil. Så langt har deres bidrag med en slik drivlinje vært C-Zero, som tilhører «trillingbilene» Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn.
Nå er det en ganske annerledes elbil som skal presenteres. Den har fått navnet E-Mehari, og for de svært interesserte vil det ringe noen bjeller. For en gang, for lenge siden, lagde Citroën en bil som het Méhari (1968 – 1988). Det var en slags fritidsbil, en lettvekts-SUV, med særegen design.
Elbilen låner noen trekk fra gamlingen, blant annet muligheten til å ta av taket, og igjen en slags SUV-fremtoning i utseende.
Rekkevidde
E-Mehari blir en ganske liten bil, 381 centimeter lang, og tar i tillegg med seg trekk fra merkets nyere modeller, ikke minst Cactus. Den skal ha en toppfart på 110 kilometer i timen, og en rekkevidde på 10 mil på landevei og 20 mil i by. Batteriene er av «Litium Metal Polymer» og er på 30 kWh. Det er konstruert av det franske selskapet Bolloré. Full oppladning av batteriene med 16A-uttak tar åtte timer, mens det tar 13 med 10A.
Karosseriet er i et termostøpt plastmateriale, noe som gjør at den rustfri lakken ikke trenger vedlikehold, og materialet skal også tåle små støt uten å ta skade. Rengjøring kan gjøres med en hageslange, utvendig som innvendig.
Mer bilstoff på E24 BIL
E-Mehari skal bygges på Peugeot og Citroëns fabrikk i Rennes og de første bilene skal leveres til våren.
Men det skjer nok ikke i det norske markedet, til tross for vår appetitt for elbiler.
– Denne bilen vil nok ikke markedsføres i Norge. For mye vinter til det ..., skriver Ranveig Sønju, informasjonssjef for Citroën i Norge, til E24 i e-post.