Mangedoblet Maserati-salg

Luksusmerket har en ambisiøs plan om å selge 50.000 biler i 2015 - nesten ti ganger så mye som i fjor.

NYE MODELLER: Ved hjelp av en ny Quattorporte-modell har Maserati fått fart på salget.
Publisert: Publisert:

Den italienske luksusbilprodusenten Maserati har sagt at de skal selge 50.000 biler i året i 2015, noe som kanskje virket noe optimistisk da de i 2012 hadde et totalsalg på 6.288 biler.

Nå viser det seg at de har fått god fart på salget, godt hjulpet av en ny Quattroporte-modell. De skal fra januar til og med juli ha mottatt 17.000 ordrer, hvor halvparten er Quattroporte. De antar at det vil ende på rundt 25.000 i 2013.

- Tallene viser at USA fortsatt er vår største marked, men at Kina har tatt over for enkelte modeller, slik som Quattroporte, sier Harald Wester, konsernsjef i Maserati, til Automotive News.

Lite volum

Selv om Maserati volummessig står for en liten del av det totale salget til Fiat, som eier merket, er de en viktig del av deres plan for å tjene penger i Europa. I fjor tapte Fiat 700 millioner euro, tilsvarende 5,6 milliarder kroner. Målet er å gå i pluss om tre år.

Mer bilstoff på E24 BIL

FLERE NYHETER: Masrati Ghibli ble første gang vist på bilutstillingen i Shanghai og lanseres nå i september.

Får å nå dette har de investert nær ti milliarder kroner i Maserati. Første resultat av dette var Quattroporte, hvor den nye modellen ble lansert i januar, mens den mindre Ghibli lanseres i disse dager.

Litt lenger frem i tid ligger Levante, som er en luksus-suv.

Begrense tap

Fiat-sjef Sergio Marchionne håper å bøte på det fallende bilsalget i Europa med et høyere salg av Maserati i andre verdensdeler, slik at man kan begrense tap og beholde dagens arbeidsstokk.

I 2012 omsatte Maserati for drøyt fem milliarder kroner, mens tallet for hele Fiat-Chrysler gruppen var på 674 milliarder kroner.

Les også:

Alfa Romeo vil tredoble salget på tre år

Ferrari setter salgsrekord

Katastrofetall for Fiat

Publisert:
Gå til e24.no