SE BILDENE OG STEM: Verdens vakreste biler

Det lages mange vakre biler, men hvilken er den vakreste som lages i dag? Gi din stemme.

DE TI UTVALGTE: Blant disse lekre bilene ble det kåret en suveren vinner.
Publisert:

Alfa Romeo 8C Spider

Etter at Alfa Romeo hadde produsert 500 eksemplarer av 8C Competizione, satt de i gang med å lage kabrioletversjonen. Produksjonen startet i 2009 og det skal og lages 500 av den. Motoren er en variant av den man finner i Maserati GranTurismo, og er en 4,7 liters V8 på 450 hestekrefter. Toppfart er på 290 kilometer i timen og null til hundre tar 4,2 sekunder. Bilen er designet av tyskeren Wolfgang Egger, som senere har blitt sjef for designavdelingen til Audi.

Test av Alfa Romeo 8C Competizione

Aston Martin Rapide

Normalt lager Aston Martin todørs coupeer, men fra 1976 til 1989 var firedørsmodellen Lagonda i porteføljen, en veldig sær bil. Rapide, som ble lansert i år, er ikke det. Den har en klar søskenlikhet med de andre av dagens Aston Martin, hvilket bare er positivt. Under panseret er det en V12 på 477 hestekrefter. Toppfarten er rett under 300 kilometer i timen. I Norge er startprisen på noe over 2,8 millioner kroner. Det er så langt solgt fire av dem her.

Test av Aston Martin Rapide

Audi R8

Audis første forsøk på en bil i supersportsbilklassen er svært vellykket. Utseendet virker fortsatt nytt og unikt, selv om den kom i 2006. Den er tilgjengelig med en 4,2 liters V8 på 420 hestekrefter og en V10 på 5,2 liter med 525 hester. Sistnevnte bruker 3,9 sekunder fra null til hundre. R8 deler noe teknikk med Lamborghini Gallardo.

Test av Audi R8 5,2 V10

Test av Audi R8 4,2 V8

Ferrari 458 Italia

Ferrari har alltid lagd heftige sportsbiler, men de har ikke nødvendigvis vært vakre. Med 458 Italia har de både en av verdens beste sportsbiler og en av de vakreste. 458 Italia er designet av Pininfarina. Den midtmonterte motoren er på 570 hestekrefter. Null til hundre tar 3,4 sekunder. Et par stykker skal være registrert i Norge, og flere er i bestilling.

Jaguar XJ

For første gang siden XJ-modellen ble lansert i 1968 har Jaguar brutt fullstendig med bilens klassiske designspråk. Borte er retrolooken som bilen har hatt, og et helt nytt formspråk er tatt i bruk. En langt mer avrundet og moderne form, i en blanding av sedan og coupé profil. Prisene i Norge går fra 1,13 millioner for en 275 hesters diesel, til 2,4 millioner for en 510 hesters bensin. Rundt femten stykker er solgt i Norge siden den ble lansert i sommer.

Test av Jaguar XJ 5,0 V8

Lamborghini Gallardo

Dette er Lamborghinis minste bil, og den har vært i produksjon siden 2003. Etter hvert med større og større motor, mens grunnformen har vært beholdt. Den er ganske liten, 430 centimeter lang, og er designet av Luc Donckerwolke, som i dag er designsjef i Seat. Toppmodellen er nå LP 570-4 Superleggera, den har 570 hestekrefter og en toppfart på 325 kilometer i timen. Drøyt 10.000 har blitt produsert så langt.

Test av Lamborghini Gallardo

Lotus Evora

Dette var Lotus sin første helt nye bil på nesten femten år da den kom i 2009. Den har en midtmontert V6 motor, hentet fra Toyota, på 280 hestekrefter, og er designet av Lotus' sjefsdesigner Russell Carr. Evora veier 1380 kilo, hvilket faktisk er ganske mye til en Lotus å være. Null til hundre tar rett under fem sekunder.

Test av Lotus Evora

Maserati GranCabrio

Dette er kabrioletversjonen av GranTurismo fra 2007. Den takløse varianten kom i 2010, og som så mange andre flotte biler er den designet av Pininfarina. Det er en kabriolet med plass til fire. Bilen er bygd på samme plattform som Quattroporte og har og samme motor, en 4,7 liter på 440 hestekrefter. Null til hundre tar 5,4 sekunder, med et heftig lydbilde.

Test av Maserati GranCabrio

Maserati Quattroporte

Denne store, firedørs sedanen har vært på markedet siden 2004, men virker langt fra utdatert og gammel av den grunn. I løpet av disse årene har den fått små oppgraderinger, som aldri har rokket ved dens design, men gitt den bedre og bedre kjøregenskaper. Nå er den Pininfarina tegnete bilen motorisert av en 4,7 liters V8 på 440 hestekrefter i Sport GT S utgave, som har en fantastisk lyd. I 2009 fikk den en bitteliten facelift.

Test av Maserati Quattroporte S

Mercedes-Benz SLS AMG

Dette er første gang AMG-avdelingen til Mercedes-Benz designer en superbil fra grunnen av. Den kom i 2010 med de karakteristiske måkevingedørene, som er en homage til 300SL modellen fra 50-tallet. 571 hestekrefter fra en V8 på 6,2 liter flytter bilen fra null til hundre på 3,8 sekunder. 3 stykker er solgt i Norge.

Test av Mercedes-Benz SLS AMG

Mer bilstoff på E24BIL

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert: