Golf mistet nesten førsteplassen i august

Hadde de klart å selge ni biler til ville Mazda ha solgt flere av sin CX5 enn storselgeren Golf i august.

GODT SOMMERSALG: Kompakt SUV'en Mazda CX5 klarte nesten å dytte storselgeren Golf ned fra salgstronen i august. Bildet er fra en tidligere bilutstilling i Frankfurt.

Kyrre Lien
Publisert:

Japanske Mazda klarte i august å nærme seg erkerivalen Volkswagen kraftig på salgslistene.

Som i juli endte Mazdas CX5 på andre plass over de mest solgte bilmodellene her i landet, men i august skrumpet avstanden opp til Volkswagen Golf inn fra 85 til 8 biler.

Det ble solgt henholdsvis 514 og 506 Volkswagen Golf og Mazda CX5 i måneden som gikk.

Tallene kommer fra salgsstatistikken fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV).

Bilsalget i august lå samlet sett på 11.660 biler, mot 11.790 i august i fjor. Bilsalget fra januar og ut august endte på 93.065 biler, opp 0,6 prosent fra i fjor.

Mye elektrisk

Elbilen Nissan Leaf holer også stand på salgslistene. Bilen er fortsatt Norges femte mest solgte bil, og i august ble det solgt ytterligere 448 biler. Det gir bilen en markedsandel på 3,8 prosent.

Den amerikanske elbil-produsenten Tesla begynte leveransene av de første Model S-bilene her i Norge i august.

Bilen ender derimot langt ned på salgsstatistikken foreløpig, selv om selskapet selv mener de skal klare å levere 1.000 biler her i landet innen nyttår. Det kan sende Tesla opp på topp 20-listen over mest populære bilmerker for året samlet sett.

Så langt ligger Model S på en 98. plass, med 189 solgte biler i årets seks første måneder, hvorav 184 ble solgt i august.

Audi topper premium

For å finne den første skikkelige premiumbilen må man ned på 12. plass i augusttallene fra OFV.

Der seiler Audis nye kompaktbil A3 inn med 213 solgte biler. Utenom Teslas Model S (nevnt over) er nestemann på 19. plass. Det er BMWs 3-serie med 180 solgte.

Blant merkene som ikke hadde noen registrerte nybilsalg i august finner man Aston Martin, Cadillac, Fisker, Bentley og Dodge.

Les flere bilsaker:

Test av Lexus IS Hybrid: Trinnløse problemerDette er fremtidens VolvoStor motor - for lite moroSpesial Ferrari