For det fine folket

Audi A6 Allroad er en perfekt familiebil - en folkebil som store deler av folket ikke har råd til.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Hvis bilistene i Norge la sine ønsker rundt en bil i en hatt, er jeg ganske sikker på at bilen man kunne sette sammen av resultatet er en Audi A6 Allroad. Den inneholder omtrent alt en familiebil trenger: God plass, stor dieselmotor, høy kvalitet på interiøret, bra bakkeklaring og naturligvis firehjulstrekk.

Det er en folkebil, som få av folket har råd til.

Differanse til A6

For Allroad finnes ikke i noen enkel og rimelig versjon. Den minste motoren er på 204 hestekrefter, og har en startpris på 713.000 kroner. En vanlig A6 er og en relativt kostbar bil, men med den minste dieselmotoren sniker stasjonsvognen seg under 500.000.

Skal man ha en A6 med Quattro, så ender man opp med samme 204 hesters motor, med en pris på snaut 630.000 kroner. Mellom de to er det med andre ord drøyt 80.000 kroner.

Test av Audi A6 3,0 TDi Quattro Avant 245hk

Det er jo ganske mye penger, men her ligger det en del utstyr som er standard på Allroad, men ikke på den vanlige A6, som raffere felger og innvendige dekordetaljer. Aller viktigst er det dog at Allroad har luftfjæringer som standard.

Friskus

Utover dette er det og en del andre tekniske saker som offroad ESP, bakkekontroll og den utvendige optikken. Ifølge Audi er summen av disse forskjellige elementene så å si tilsvarende differansen mellom de to modellene.

Et argument for å gå for en A6 Allroad fremfor en vanlig A6 er den litt barskere estetikken. På sitt vis skal dette fortelle omgivelsene at sjåføren er en friskus som driver med diverse idretter og gjerne drar til fjells i helgen. Litt av den samme psykologien som får bysyklister til å kjøpe en avansert offroad.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den har heller ikke så mange rene konkurrenter. BMW og Mercedes-Benz har ingen tilsvarende biler, nærmest kommer Volvo med XC70-modellen. Nykommeren Passat Alltrack sikter seg inn på et prismessig lavere segment, og er mer et alternativ til lillebror A4 Allroad.

Bedre enn suv

For mange er nok alternativet en suv, men i den sammenhengen virker A6 Allroad som et langt smartere valg. For man kan påføre bilen en bakkeklaring på opptil 21,3 centimeter om det skulle knipe, samtidig vil den være seks centimeter lavere om man setter bilen i den mest sportslige settingen. Dermed er har bilen langt bedre kjøreegenskaper enn suver i samme prisklasse, med sitt lavere tyngdepunkt.

(Saken fortsetter under bildet)

ROMSLIG : A6 Allroad er 494 centimeter lang, med andre ord en stor bil.

Det er egentlig litt rart ikke flere andre bilmerker har tenkt samme tanke i en tid da det finnes coupé-suver og Mini offroadmodeller.

Dette er A6 Allroad i tredje generasjon. Den første kom i 1999. Utseende er naturligvis likt det man finner på A6, pluss de ekstra effektene rundt hjulbuer og den nedre listen langs siden.

Flere biltester

Kjøremessig er den også lik A6, med det som er en typisk Audi-følelse. Det vil si at den bikker mot det sportslige, samtidig som styringen er litt vel nøytral uten særlig feedback fra underlaget. Luftfjæringene og innstillingsmulighetene som følger dette gjør at man kan stramme til bilen om ønsket er en frisk tur på svingete vei.

Alle har en hytte

A6 Allroad klarer seg ganske bra under aktiv kjøring, god hjulpet at en sterk, treliters turbodiesel på 245 hestekrefter. I tillegg har den slanket seg rundt 70 kilo siden forrige utgave. En utpreget lettvekter er den likevel ikke, med sine 1855 kilo.

TIL HYTTA : A6 Allroad er trolig drømmebilen for mang en hytteeier. Maks bakkeklaring er 21,3 centimeter.

Dette vil vi ha i bilen

Komforten er solid. Fjæringene absorberer ujevnheter og selv den mest sportslige innstillingen bevarer komforten. Innvendig er Audi gode, riktignok er akkurat denne modellen litt pussig utstyrt, med lyst skinn og trevirke, noe som har sin forklaring i at dette er en bil som er tidlig produsert og da i en utstyrskombinasjon som er mer tilpasset Tyskland enn Norge.

Audi regner med å selge rundt 500 A6 Allroad i året, og brorparten av disse blir nok å se på vei til fjells på fredagene i vinterhalvåret. I et land der man får inntrykk av at alle har hytte, så er A6 Allroad en passende folkebil.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Perfekt for Norge anno 2013

  2. Ufortjent bølleimage

  3. En Golf med alt

  4. E24 tester ny Peugeot: Best på papiret

  5. Komfort, komfort, komfort