Jaguar vil bygge i Kina

Jaguar og Land Rover har alltid vært laget i England. Nå ser de på muligheten til åpne en fabrikk i Kina, verdens største bilmarked.

ØKE KAPASITET: Jaguar og Land Rover vil lage biler i Kina. Her mottar JLR-sjef Ralf Speth the Auto Express Driver Power «Car of the Decade» for Jaguar XF på fabrikken i Castle Bromwich, England, i slutten av august.
Publisert: Publisert:

De ur-britiske merkene Jaguar og Land Rover bygges fortsatt i England, til tross for at de er eid av indiske Tata.

Nå kan de se ut som de er på vei til å gjøre noe som vil være radikalt, historisk sett.

The Telegraph melder at de er i seriøse diskusjoner med en kinesisk bilfabrikk om å starte produksjon der.

- Jeg ønsker ikke at vi forhaster oss med et slikt samarbeid, fordi det er det viktig og det er for første gang, sier toppsjef Ralf Speth i Jaguar Land Rover (JLR) til The Telegraph.

10 prosent

Han sier at Kina er verdens største bilmarked, at det derfor er viktig å få det til fra starten av, og at de ikke har råd til å mislykkes om de satser.

KOMMER: Det er ventet at Jaguar C-X16 konseptet som vises i Frankfurt, er produsksjonsklar om ikke lenge.

Mer bilstoff på E24BIL

I siste finansår sto Kina for ti prosent av JLRs omsetning.

Avtalen kan bli klar i løpet av 2011, men det er ventet at en godkjenning fra kinesiske myndigheter kan ta opp til 12 måneder til.

Øke kapasitet

JLR har de siste to årene investert 1,5 milliarder pund på produktutvikling og har leid inn 3.000 nye arbeidere for å holde tritt med etterspørselen.

Lar publikum forme neste Defender

Under den pågående bilutstillingen i Frankfurt viser Jaguar et nytt sportsbilkonsept og Land Rover hvordan den legendariske Defendermodellen skal se ut i fremtiden.

- Tata fortsetter å har tro på fremtidig vekst for Jaguar og Land Rover, og ser frem til suksessen de nye produktene kommer til å få i de kommende årene, sier Ratan Tata, styreforman i Tata som eier JLR.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no