Audi S8: Ikke helt super 8

Audi S8 har en enormt sterk motor, og koster 200.000 mindre enn utgaven den erstatter, men har ikke helt blitt den bilen man skulle tro. Se video nederst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Når man har kommet til en modell som kun leveres som sedan er man gjerne på et høyt nivå. Da snakker vi om biler som ikke skal ha skiboks eller hengerfeste. Biler som har massiv plass innvendig, et romslig bagasjerom og sikkert Isofix, uten at det siste er noe stort poeng.

Dette er biler som hører hjemme i representasjonsklassen. En liten eksklusiv klikk av kjøretøy som er godt over fem meter lange, som aldri kommer med kampanjemodeller, dette er Mercedes-Benz S-klasse, BMW 7-serie, Jaguar XJog selvsagt Audi A8.

Biler som man fort tenker seg i venstre felt på en tysk motorvei, hvor eieren sitter i baksetet og leser avisen i 250 kilometer i timen.

I modellen her vil vi dog anta at eieren sitter i førersetet. Kjøper man hyper-versjonen av A8-serien, S8, er det grunn til å tro at det er fordi man ønsker en bil som er ekstraordinær for den som holder i rattet.

Når S erstatter A vet man at det er store motorer, i biler som er ment å være sportslige.

Mye sterkere

S8 i forrige versjon hadde en V10 motor på 5,2 liter som hadde sitt utgangspunkt i en enhet man og fant i Lamborghini Gallardo. Ikke noe å spøke med det. Den har nå blitt skrotet og Audi har i stedet bygd en V8 på fire liter.

Nedtur?

Ikke i det hele tatt. Der Lambo-motoren bød på 450 hestekrefter, har nå Audi dratt på med 520 og et dreiemoment som er økt til med 110 newtonmeter, til 650.

En følge av dette er en null til hundre akselerasjon som har krøpet ned til 4,2 sekunder, nesten ett sekund hurtigere enn forrige S8. Det er rett og slett kjapt. Det er ikke mange biler som kan hospitere som en limousin og samtidig trykke passasjerene så langt inn i setestoppen.

Samme motor som Bentley

Motoren er den samme man finner i Bentley Continental V8. Bentleyen har 507 hestekrefter og rundt 300 kilo mer å drasse på, så S8en er betydelig raskere rett frem. Felles for de to er et fikst sylinderdeaktiviseringssystem, som under gitte omstendigheter, lav fart og jevnt turtall, kobler ut halvparten av sylindrene. Dette er med på å gi bilen et bensinforbruk som er 23 prosent lavere enn S8 V10, til tross for at den har 70 hestekrefter mer. Dermed har bilen langt større rekkevidde, noe som er en komfortfaktor.

Se video nederst i saken.

I tillegg er prisen på den nye er nær 200.000 lavere enn forrige modell. Startprisen er 1,8 millioner kroner, det er så å si det samme som den fysisk sett mindre BMW M5, og en halv million mindre enn Mercedes-Benz S63 AMG.

Et slags røverkjøp, i hvert fall på papiret, med andre ord.

Samtidig er det noe som ikke helt treffer med S8. At den er usedvanlig sprek er opplagt, men det virker som Audi ikke helt har klart å definere hva slags bil det er. Der en M5 eller en AMG-modell fra Mercedes-Benz kan stilles i rene kamikaze-modus, så slipper aldri S8en seg helt løs.

Tilbakeholden

Uansett hvor sportslig man stiller den, så virker den å holde litt tilbake. Stilles giringen slik at man styrer den manuelt via hendler på rattet, girer den likevel opp når man nærmer seg sperren, den vil heller ikke alltid gire ned når man ber om det, slik at man kan oppleve et girskift i en sving. I tillegg vil bilen understyre om den presses.

VALSER: Bilen her har felger i den seriøse dimensjonen 21 tommer.

Dermed er det litt vrient å finne en god rytme om man ønsker å kjøre litt friskt på svingete vei. Det stadig vekk et innslag av elektronisk overstyring, kombinert med at bilen sliter med å holde sporet om man presser på gjennom en sving.

Så om man ønsker en supersportslig, stor sedan, er en S8 litt på siden av blinken. Det rare er at den langt tyngre Bentleyen med samme motor føles mer sportslig, og luksuriøs for den saks skyld. Dermed er det grunn til å tro at dette er et bevisst valg fra Audi. At de har ønsket at bilen skal ha vilt mye krefter, men at de skal være litt temmet.

Dempet

Brukervennligheten er noe større med en S8 enn M- og AMG-variantene, noe som og gjenspeiles i at S8 har firehjulstrekk.

Dermed kan den kanskje like gjerne sammenliknes med en 750i xDrive fra BMW. En bil som og har en V8, med 450 hestekrefter, og et mer komfortrettet oppsett enn ekstremutgavene.

HJEMMELAGET: Forrige S8 hadde en motor som stammet fra Lamborghini. Denne gangen har Audi laget den selv. For øvrig finnes den samme motoren i Bentley Continental V8.

Da faller brikkene mer på plass i en S8. For den opplevde kvaliteten er formidabel. Innvendig er det Audi på sitt beste. Der er materialer og funksjoner på høyeste nivå, ikke så utrovert eksklusivt som man finner i for eksempel en Bentley, men det skal det heller ikke være.

Mengder av utstyr

For en S8 er langt fra så prangende. Ytre sett er det stort, men likevel forsiktig. S-effektene er tonet ned, med noen få dekaler og detaljer, ellers er det ikke den stort skiller den fra de andre Audi-modellene.

At den likevel hører hjemme i en høy prisklasse skjønner man på utstyret. I kupeen er det høyttalere som skal kompensere for manglende lyd når halve sylinderblokken kobler ut, eller i motsatt tilfelle så skal de gi en form for motstøy når det begynner å sive inn for mye lyd i kupeen.

Ellers har den alt som finnes av utstyr, ikke minst i versjonen her, som har ekstrasaker til en verdi av imponerende 462.000.

Les også: Dette vil vi ha i bilen

Så som en mega-limousin med potensielt voldsomme krefter, den er raskere fra null til hundre enn en Audi R8 4,2, er S8 imponerende. Skal man krysse enorme avstander i en fei, er dette et utmerket valg, men som en sportslig sedan er ikke Audi S8 så tilfredsstillende.

Les også

Premium-kappløp

Test av Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Test av Audi A6 Allroad Quattro 3,0 TDI

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Sjekk denne videoen:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Limousinsportsbil

  2. Oversett godbit

  3. Fiffens referansepunkt

  4. For familien med virkelig dårlig tid

  5. Luksusmissil