Får store følger for tusenvis av bileiere: Mercedes full av rust opp for Høyesterett

Mercedes-forhandleren fjernet rusten, men den kom tilbake. Torsdag 6. juni skal Høyesterett avgjøre om bilister får klage på mislykket utbedring etter at fristen på fem år er utløpt.

AVVENTER: Bileier Bror Steiner, som her viser fram rusten på sin nå 13 år gamle Mercedes, er svært spent på hva Høyesterett kommer fram til.

Foto: Nils Bjaaland
Publisert:,

Prinsippsak. Forbrukerkjøpsloven har i dag en reklamasjonsfrist på fem år for varer som er ment å vare lengre enn to år. Det er ingen tvil om at bil inngår i denne kategorien.

Loven sier derimot ikke hva som gjelder ved mangelfulle utbedringer gjort i reklamasjonstiden. Det vil nå bli avklart.

– Det er viktig at vi får en avklaring på dette, slik at du vet om du kan klage på reparasjonsjobben eller ikke, sa advokat Jens Christian Riege i Norges Automobilforbund (NAF) til Dine Penger i april.

NAFs advokater har bistått medlemmet Bror Terje Steiner hele veien i rettssystemet.

Historien startet for ti år siden. Steiner fra Oslo kjøpte en tre år gammel Mercedes av bilforhandleren Star Autoco Lørenskog i 2003. I 2005 oppdaget Steiner rust og reklamerte på dette.

Star Autoco reparerte rustskadene på bilens fire dører i juni 2006 og skiftet bakluka. Arbeidet var i sin helhet å anse som reklamasjon, så Steiner betalte ikke noe.

I 2009 dukket rusten frem igjen på alle de fire dørene, mens bakluka som ble byttet ut, var rustfri.

Star Autoco viste da til at den absolutte reklamasjonsfristen på fem år hadde utløpt, og nektet å dekke kostnaden.

Les også:Leverte uskadd leiebil – ble trukket 6000 kroner

Medhold i tingretten og lagmannsretten. Saken havnet i Oslo tingrett, som konkluderte med at reklamasjonen var gyldig til tross for at reklamasjonsfristen var gått ut.

Begrunnelsen var at det tar tid før rusten kommer tilbake og man får bevist at utbedringsarbeidet er dårlig utført. Lagmannsretten opprettholdt tingrettens konklusjon.

Star Autoco valgte å anke lagmannsrettens dom. Av den grunn er det nå landets øverste rettsinstans som skal avgjøre denne prinsipielt viktige saken.

Advokat og seniorrådgiver Andrè Fimreite i NAF er spent på om Høyesterett vil bekrefte tingretten og lagmannsrettens avgjørelse.

Kan skape presedens. Advokat og seniorrådgiver Andrè Fimreite i Norges Automobilforbund (NAF) mener avgjørelsen i Høyesterett kan få stor betydning for også andre gjenstander enn bil.

Foto: Norges Automobilforbund (NAF)

– Helt sikre kan vi selvfølgelig ikke være og avventer hva Høyesterett kommer til, forteller Fimreite.

– Vi håper selvfølgelig at også Høyesterett deler det NAF har anført, og som både Forbrukertvistutvalget, tingretten og lagmannsretten har sluttet seg til, tilføyer han.

Les også:Unngå leiebil-fellene i sommer

Kan også få betydning for båter, hvitevarer og mye mer. Forbrukerkjøpsloven gjelder alle typer varekjøp hvor kjøperen er privatperson og selgeren er næringsdrivende.

Beslutningen i Høyesterett kan derfor få betydning for mer enn bilreparasjoner.

– Avgjørelsen i Høyesterett vil definitivt kunne ha betydning for flere forbrukere og vil også kunne gjelde andre gjenstander enn bil, sier Fimreite.

NAF tror Høyesterett har sluppet anken igjennom nettopp fordi problemstillingen har de prinsipielle sidene ved seg.

– Avgjørelsen vil nok i størst grad gjelde kapitalkrevende gjenstander. Poenget i saken er å få slått fast er at hvis en gjenstand ikke er i kontraktsmessig stand og selger ønsker å utbedre, må man kunne reklamere på rettingsarbeidet hvis heller ikke dette holder mål, avslutter Fimreite.

Les også:Dette kan du kreve når det er feil på det du kjøpte

Bilforhandlerne ønsker også en avklaring. Zahid Saddiq, daglig leder i Star Autoco, mener at reklamasjonsretten kan strekkes ut i 10-15 år hvis Steiner får medhold.

DYRERE BILER: – Blir reklamasjonsretten i praksis forlenget, blir alle bilforhandlerer nødt til å øke prisen for å ta høyde for denne typen kostnader, sier daglig leder i Star Autoco, Zahid Saddiq.

Foto: NHD-INFO (www.flickr.com)

– Blir det en realitet, blir alle nødt til å øke prisen for å ta høyde for denne typen kostnader, sa Saddiq til Dine Penger i april.

Han tror også at konsekvensen blir at en del merkeforhandlere blir skeptiske til å ta bruktbiler i innbytte, og at bruktbiler i større grad vil flyttes til privatmarkedet og useriøse aktører.

Ikke stol på garantien. Mercedes reklamerer med 30 års rustgaranti om du kjøper ny bil i dag. En rustgaranti gjelder kun ved gjennomrusting, noe som forekommer svært sjeldent, i følge NAF.

Garantien dekker dessuten kun skader som med overveiende sannsynlighet har sin bakgrunn i dårlig produksjonskvalitet eller direkte produksjonsfeil ved fabrikk. Dette kan i mange tilfeller være en kilde for diskusjon.

Les mer om bilgaranti her:Slik er bilmerkenes garantier (Krever abonnement)

Dette dekkes av nybilgarantien (Krever abonnement)

Vil ikke spekulere. Mercedes Benz i Norge ønsker ikke å spekulere i om avgjørelsen blir annerledes enn i tingretten og lagmannsretten, får Dine Penger opplyst.

- Mercedes reklamerer i dag med 30 års rustgaranti. Har da avgjørelsen i Høyesterett noen reell betydning for nyere Mercedeser? De fleste biler blir vel uansett vraket før de blir så gamle?

- Vi opplever at dette er to forskjellige anliggende, og mener derfor at avgjørelsen ikke vil påvirke vår nåværende ordning.

Saken som nå skal opp i Høyesterett handler om hvorvidt man skal kunne reklamere på en reparasjon etter at reklamasjonsretten på selve produktet har gått ut. Mercedes Benz har i dag 30 år mot gjennomrusting, men det betinger at man gjennomfører servicer på autorisert Mercedes Benz-verksted, sier Christoffer Nøkleby hos Mercedes Benz.

Les også:Forbrukerjus-skolen: Bruk dine rettigheter!

Følg Dine Penger på Facebook.