Dyr og god

Ønsker man en bil i premium-kompakt-sedansegmentet er det vanskelig å komme unna Mercedes-Benz CLA, ikke minst fordi det knapt finnes noen andre der.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

For noen tiår tilbake var en sedan på noe over 460 centimeter allemannseie. Folk i førtiårene har vokst opp i slike biler. I dag er dette sjeldne saker i Norge. Ingen med familie kjøper sedan, og med Mercedes-Benz CLA har sedanen i stedet blitt en trendy nisjebil.

Utgangspunktet er en A-klasse, mens forbildet er en CLS.

Med en A-klasse i bunn snakker vi om en bil med forhjulstrekk, til forskjell fra CLS, noe som gir den en kompaktbils kjøreegenskaper. Bilen her har en motorisering som gjør at den ligger i samme landskap som Volkswagen Golf GTI. En to liters turbomotor med fire sylindre som yter 211 hestekrefter, men i tillegg har den firehjulstrekk.

Vi har tidligere prøvd denne motoriseringen i A-klasse, hvor den er livlig, men satt opp med en girkasse som er litt mangelfull. Den kan enten kjøres bedagelig eller rabiat. Den mangler en mellominnstilling.

Morsom

Det virker ikke like påfallende her. Uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Det kan virke som sport-innstillingen ikke er like ekstrem, uten at dette tar bort noe av kjøregleden. At den har firehjulstrekk, noe A-klassen vi prøvde ikke hadde, skulle ikke ha noe å si her.

Der det har noe å si er på kjøreegenskapene, da særlig i svinger. Selv om understyring ikke er noe stort problem i forhjulstrekkeren, så må man alltid ta hensyn til dette når såpass mye krefter skal ned i bakken via de samme hjulene som bestemmer retningen på bilen.

Dermed kan man legge seg hardere på gassen med drivverket denne CLAen har. Det gjør den til en veldig morsom bil som kan piskes temmelig hardt. Maks effekt er ved 5500 omdreininger per minutt, og det er en motor som trives et godt stykke ut i turtallskurven.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den relativt hardt satt opp, noe som er fint i svinger og mindre fint under vanlig kjøring. Kjøremessig virker likevel denne sedanversjonen noe mer ryddig enn A-klassen med samme motor, uten at det er helt opplagt hvorfor. For det er i bunn og grunn den samme bilen.

Den beste forklaringen må være at firehjulstrekksystemet passer bedre til motoriseringen, på den annen side kan man og få dette til A-klasse.

Dyr

Det som skiller de to modellene utover det rent synlige, er 50.000 kroner. Mercedes håper altså at det er nok folk som er villige til å gi en ikke ubetydelig sum ekstra for en liten sedan byr på et noe større bagasjerom enn sitt søsken.

KRYPINN: Den coupé-aktige takprofilen gjør at det blir liten plass til skallen når man skal inn i bilens baksete.

For å sette det litt i perspektiv. CLA koster omtrent det samme som en tilsvarende BMW 3-serie.

Men det har vist seg at Mercedes vet hva de driver med. For den selger godt til å være et så spesialisert produkt.

Ved første øyekast kan CLA se ut som den kan passe som en familiebil, men det er ikke helt sant, for inngangen til baksetet er latterlig trang. Man må nærmest plante panna i kneet for å komme inn. Å buksere en unge opp i et barnesete vil føre til betydelige fysioterapiutgifter i etterkant.

Så CLA er en kompaktsedan for folk som har lyst til å vise seg litt frem. Som synes det er positivt at den ser ut som en CLS som er vasket i litt for høy temperatur. Kvalitetsnivået er svært høyt og innvendig oppleves bilen som langt mer raffinert det man vanligvis finner i biler i denne størrelsen.

Både materialer og lay-out er lik den man finner i de større modellene fra merket, men på ett felt skiller den seg klart fra sine større søsken. Takhøyden i baksetet er forteller at dette er en relativt liten bil. Dette er en Mercedes der man først og fremst skal sitte i førersetet.

Les også:

Test av MERCEDES-BENZ A45 AMG

Test av MERCEDES-BENZ A180 AMG SPORT

Test av MERCEDES-BENZ CLA 200

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Limousinsportsbil

  2. En jålete småfamiliebil

  3. Et vakkert og sært alternativ

  4. For baksetesjåføren

  5. Årets familieekspress