Telia-konsernet skuffer, men i Norge er det full gass

Telia-konsernet vil droppe resten av tilbakekjøpsprogrammet sitt og sliter med et underliggende fall i inntektene. I Norge kan selskapet imidlertid melde om økte marginer og nesten 60.000 nye bedriftskunder.

Telia Norge-sjef Abraham Foss kan glede seg over at den kraftige veksten i bedriftsmarkedet oppveier for fallet i privatmarkedet.

Telia
Publisert:,

– Vi har tidligere sagt at andre halvår i 2019 ville være en forbedring sammenlignet mot første halvdel av året, og det tredje kvartalet viser dette, sier Christian Luiga, konstituert konsernsjef i Telia Company.

Luiga, som i fem år har vært den svenske telegigantens finansdirektør, overtok for en måneds tid siden roret etter at konsernsjef Johan Dennelind gikk av. Dennelind har i mange år ledet ryddejobben i Telia der selskapet har vendt fokuset mot Norden og Baltikum etter korrupsjonsskandalen i Usbekistan.

For tredje kvartal viser regnskapet en vekst i netto salgsinntekter på 2,4 prosent til 21,18 milliarder, noe lavere enn de 21,54 milliardene analytikerne hadde ventet, ifølge konsensustall fra Infront.

Det justerte driftsresultatet (adj. EBITDA) steg 18,5 prosent til 8,27 milliarder, drøye 100 millioner mer enn ventet.

Resultat etter skatt falt 19,8 prosent, fra 3,0 til 2,43 milliarder kroner, og det er større enn fallet analytikerne hadde forventet på 6,4 prosent.

Telia-tallene får seg imidlertid et «kunstig» løft, både av den svake svenske kronen og innføringen av de nye regnskapsreglene kalt IFRS 16.

Justert for dette, salg og oppkjøp, falt nettosalget med 3,7 prosent mot samme periode i fjor. Det underliggende brutto driftsresultatet økte med 1,0 prosent, mot 18,5 prosent vekst før justeringene.

Slutter med aksjekjøp

– Fokuset med å redusere kostnadsbasen vår fortsetter og vår nye driftsmodell skaper en god plattform for å bli et mer effektivt selskap, sier Telia-sjef Christian Luiga, som også trekker frem at driftskostnadene falt med fire prosent i kvartalet etter en oppgang på en prosent i første halvår.

Telia-sjefen trekker også frem utviklingen innen 5G i de forskjellige landene der selskapet er til stede og peker på at muligheten for å redusere investeringsutgiftene er begrenset neste år grunnet en stor kundeetterspørsel og fiberplanene.

Selskapet beholder prognosen sin for 2019 om en fri kontantstrøm fra driften på mellom 12 og 12,5 milliarder svenske kroner. Utbyttepolitikken er heller ikke endret.

Selskapet dropper imidlertid siste tredjedel av det tre år lange tilbakekjøpsprogrammet av aksjer på 15 milliarder svenske kroner. Etter å ha kjøpt egne aksjer for 10 milliarder vil styret stoppe, både for å unngå at gjeldsgraden i selskapet øker ytterligere og fordi man ser svakere makroøkonomiske utsikter og vil beholde manøvreringsrom for investeringer fremover.

Les også: Telia dropper resten av tilbakekjøpsprogrammet på egen aksje

Bedriftsvekst oppveier for fall i privatmarkedet

Norgessjef Abraham Foss kaller det et «historisk sterkt tredje kvartal». Her hjemme kan Telia nemlig vise til økt omsetning, bedre marginer og kundevekst:

– Vi har styrket oss betydelig i bedriftsmarkedet, og steg for steg har vi tatt markedsandeler. Hittil i år har vi vokst organisk med over nesten 60 000 nye kunder. Vi merker en økt etterspørsel i våre kundedialoger etter tettere samarbeid for å utvikle produkter og tjenester som kan bidra til å gjøre våre kunder enda mer effektive og digitale, sier Foss.

Telia har nå passert en halv million bedriftskunder, et segment i markedet som anses som svært attraktivt for teleselskapene. Selskapet har både vokst gjennom egne kanaler og gjennom oppkjøpet av Phonero og TDC. TDC kom med gjennom fjorårets oppkjøp av Get og TDC-merkevaren ble raskt innlemmet under Telia-navnet, mens Phonero lever videre.

Siden nyttår har antallet mobilkunder i Telia Norge falt med 16.000. Selskapet opplyser til E24 at de snaue 60.000 nye bedriftskundene er i mobilsegmentet. I regnskapet kommer det frem at antallet kontantkortkunder har falt med 14.000 i samme periode, noe som er en fortsettelse av trenden som har preget hele bransjen lenge.

Dette innebærer at antallet privatkunder med abonnement har falt med om lag 60.000 hittil i år. Dermed sikrer veksten i bedriftsmarkedet at Telia holder en stabil posisjon i abonnementsmarkedet.

Netto salgsinntekter i Norge endte på 3,52 milliarder kroner i tredje kvartal. Det er opp fra 3,45 milliarder kroner i fjerde kvartal i fjor, som var det første kvartalet der Get/TDC ble regnet inn i regnskapene.

Selv om Get-kjøpet hovedsakelig bidro til å få inn en rekke bredbåndskunder har Telia også inntektsvekst på mobilsiden, der inntektene endte på 2,14 milliarder kroner, opp rundt 100 millioner fra forrige kvartal.

Den justerte driftsmarginen endte på 47,1 prosent i Norge, noe som er kraftig opp fra tidligere kvartaler.

Les også

Handelskrig og sikkerhetspolitikk påvirket Telias 5G-valg: – Men vi kunne valgt Huawei