Lanserer abonnementstjeneste for bil – med samme navn som Telenors tjeneste for mobil

– Vi tar det som en kompliment at bilbransjen lar seg inspirere av oss, sier Telenor.

Sindre Hennum i ALD Automotive har nylig lansert en ny abonnementstjeneste for bil, etter ønske fra kundene.

Swap, ALD
Publisert:

Swap er leasingselskapet ALD Automotives nye tjeneste som lar kunder abonnere på bil slik du gjør med mobil.

I motsetning til ved leasing – hvor kunden binder seg til en bestemt periode – åpner Swap for at kunden kan si opp når man ønsker, med kun én måned oppsigelsestid. Kunden kan også velge å bytte inn bilen i en annen.

Tjenesten er ikke helt ulik Telenors abonnementstjeneste for mobil – også med navnet Swap.

Kontaktperson i ALDs Swap Sindre Hennum sier navnet var et ønske fra internasjonalt hold i leasingselskapet.

– De ønsket å ha et navn på tjenesten som kunne tas videre ut i Europa på et senere tidspunkt, sier Hennum.

Han ser ikke noe problematisk ved at ALDs tjeneste er såpass lik Telenors tjeneste, og også deler navn.

– Tjenesten i seg selv vil være så forskjellig fra Telenor som tilbyr mobiler, at det ikke blir vanskelig å skille de to fra hverandre, sier han.

Les også

Leasing av biler stuper: – Et slags krakk i utviklingen

Telenor ønsker lykke til

Hennum sier ALD ikke har snakket med Telenor om bruk av Swap-navnet, men at de har henvendt seg til patentstyret.

– Innledningsvis sa patentstyret at Swap ikke er et type navn man kan varemerkebeskytte. Så foreløpig kjører vi på sånn, sier han. 

Telenor på sin side ønsker bil-versjonen av Swap velkommen.

– Da Telenor i 2106 lanserte Swap i Norge, spådde vi at leiemodeller, gjenbruksmodeller eller innbytteløsninger vil bli mer og mer populært i mobilbransjen, rett og slett fordi det forlenger levetiden for mobiltelefonen og er et enkelt og utmerket program for mobilhold. Swap har truffet godt i markedet, og andre har fulgt etter, skriver konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor i en e-post til E24.

Les også

Sykkelveteran blør til sportskjedene – satser på sykkel-leasing

– Vi er stolte over å ha lykkes i å etablere Swap-navnet som en standard for hvordan folk på en smart måte kan skaffe seg en forbruksvare på. Vi tar det som en kompliment at bilbransjen lar seg inspirere av oss, og frykter ikke at dette skulle ha noen negative konsekvenser for oss. Tvert imot, så ønsker vi ALD Automotive lykke til.

Telenors Swap er varemerkebeskyttet, men kun innenfor de varegruppene Telenor opererer innenfor, og telekomselskapet er dermed kun beskyttet mot at konkurrerende virksomheter i samme bransje som oss benytter navnet på produkter og tjenester.

Det er det eneste som er mulig, opplyser Krokan.

Testes i Norge

ALDs Swap ble til etter ønsker fra kundene, forteller Hennum til E24. ALD har sett at kundene har etterspurt mer fleksible løsninger enn leasing.

– Norge er et test-land, for å se hvordan kundene responderer på tjenesten, sier Hennum.

– Norske forbrukere er ganske tidlig ute med å prøve ut nye tjenester. Dessuten blir vi, fra et internasjonalt standpunkt, lagt merke til når det kommer til elektrifisering av bilpark, sier han.