Nye nettbankproblemer for DNB
Storbanken DNB har igjen problemer med sin tekniske løsning – og igjen er det feil hos Evry som er årsaken.
OPPDATERT: Klokken 06.00 onsdag morgen er nettbanken til DNB fortsatt nede på grunn av tekniske problemer. Vi kommer tilbake med mer.
- Det er skikkelig ille at nettbanken nå har vært nede tre ganger på én uke. For kundene våre er dette veldig beklagelig, sier DNBs konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide til E24.
E24 fikk tirsdag kveld tips om at DNBs nettbank nok en gang er nede, og heller ikke våre journalister får logget inn.
Nok en Evry-feil
DNB bekrefter problemene og peker igjen på tjenesteleverandøren Evry.
- Det er igjen en Evry-feil. De leter etter feilen nå. Det er en stormaskinfeil, hvilket betyr at nettbank, kontofon og SMS-tjenestene er nede, sier kommunikasjonsrådgiver Espen Brynsrud hos DNB til E24.
Tirsdag bekrefter Evry innloggingsproblemene, og at det skyldes en feil hos dem.
Rammer kort med kredittgrenser
- Dette påvirker pålogginger og tilgang til nettbank, men ikke bruk av vanlige bankkort i butikk eller minibank. De som har spesielle avtaler om kredittgrenser, vil imidlertid oppleve at de ikke har brukt kortet i minibanken, sier Remman til E24.
Klokken 22.30 får E24 opplyst at det var et strømbrudd som førte til feilen. Det skal ha oppstått like før klokken 20 tirsdag kveld.
- Det jobbes nå med å få tilbake strømmen og restarte tjenestene, sier Remman.
Klokken 23 får E24 beskjed om at Evry regner med at systemene er tilbake igjen «like før midtnatt».
Beklager
- Vi må bare beklage. Vi har satt inn alle ressurser for å rette dette så fort som overhodet mulig, sier Remman.
Det har kommet sprikende meldinger om hvor lenge feilen har vedvart. I en melding fra DNBs kundeservice datert klokken 19.22 den 17.06.2014, står det følgende:
«Vi opplever for øyeblikket problemer med innlogging i nettbanken. De som kommer seg inn har problemer med å utføre enkelte tjenester.
Det jobbes på spreng med å løse problemet.
Beklager dette!
/SiljeÅ.»
Forventer bedre stabilitet
Både torsdag og fredag hadde banken trøbbel med sine elektroniske tjenester. Torsdag var det en feil på en brannmur hos tjenesteleverandøren Evry som fikk skylden.
Også torsdag ble det pekt på Evry.
- Er det sånn at både kundenes og deres tålmodighet er i ferd med å ta slutt?
- Det er klart at vi forventer at leverandørene leverer kvalitet til oss. Det er én av grunnene til at vi tok en revisjon av våre IT-kontrakter i fjor. Da valgte vi å spre tjenestene: Evry skal levere stormaskin, mens indiske HCL skal stå for den daglige driften, sier Brynsrud.
- Er dere fornøyde med stormaskintjenestene?
- Det sier seg selv at vi ikke er fornøyde med tjenester som har mangler. Vi forutsetter at det jobbes seriøst med å rette sånne feil, og at stabiliteten blir betraktelig bedre enn den har vært de siste dagene.