Spotify-gründer: – Man må ikke være nummer én for å lykkes

Daniel Ek sier i sitt første intervju etter Apple lanserte en konkurrerende strømmetjeneste at Spotify ikke har ambisjoner om å være markedsledende.

STØRST I VERDEN PÅ STRØMMING: Spotify-gründer Daniel Ek mener det ikke er noe nederlag for det svenske selskapet om Apple eller Tidal blir markedsledende innen strømmetjenester.

Andrew Burton
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

– Det blir lett å snakke om win eller lose. Jeg tror ikke det er så dramatisk. Det finnes ulike aktører som nisjer seg inn på ulike deler av verdikjeden. Apple kommer til å være én av dem, Google kommer til å være én av dem. Det jeg synes er kult er at et svensk selskap faktisk er med og leder det her, sier administrerende direktør i Spotify, Daniel Ek, til Di Digital.

Les også

Spotify verdsettes til 64 milliarder kroner

75 millioner brukere

Onsdag kunne Spotify juble over sterke brukertall som viser at lederposisjonen som verdens mest brukte strømmetjeneste holdes i hevd.

I løpet av ett år har selskapet gått fra 10 millioner til 20 millioner betalende brukere, og inklusive de reklamefinansierte brukerne har strømmetjenesten nå totalt 75 millioner aktive brukere.

Men det neste året blir det langt sterkere konkurranse om strømmekundene.

Flere store giganter krever sin bit av det voksende strømmemarkedet for musikk. Sist ut var Apple som relanserte iTunes med en strømmetjeneste (se faktaboks).

- Tok lang tid

Tidal ble i slutten av februar relansert av Jay Zs nyoppkjøpte selskap Aspiro.

Spotify har dermed langt kraftigere og pengesterke konkurrenter i markedet enn for bare ett halvt år siden. Den nye konkurransesituasjonen tar Ek med knusende ro.

– Jeg er overrasket over at det tok så lang tid. Men det finnes sikkert gode grunner til det, sier han, som selv slapp Spotify ut i det åpne markedet i 2008.

Les også

Her skriver hun Apple-historie

– Jeg anser det som en stor bekreftelse på det vi har sagt i syv års tid. Strømmetjenester er fremtiden. Nå sier verdens største selskap at det stemmer, sier Ek.

Ek forteller at Spotify kan lykkes selv om iTunes eller Tidal skyver Spotify ned fra tronen.

– Jeg tror ikke man må være nummer én for å lykkes. For meg holder det å være topp tre. Men akkurat nå har vi en fordel i at vi er nummer én på musikk. Det er selvsagt sånn at vår ambisjon er å beholde den ledertrøyen og ikke gi den til noen andre, sier han.

Les også

Jay Z: Store selskap bruker millioner på en svertekampanje mot Tidal

Les også

Ekspert om Apples nye musikktjeneste: – Kan bli priskrig av dette

Les også

– Forbrukerne kan bli taperne

Les også

Tidal: – Vi har ingen planer om å tilby gratis abonnement

Les også

Milliardunderskudd for Spotify

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Spotify
  3. Tidal
  4. Musikk

Flere artikler

  1. Spotify på vei til børs

  2. Spotify: 40 millioner betalende brukere

  3. Dette gjorde Spotify da Jay Z lanserte Tidal

  4. Apple avduket sin «Spotify-killer»: Slik er Apple Music

  5. Slik skal Spotify slå tilbake mot Apple Music