Kina skal regulere dataspill: – Skader små og mellomstore spillselskaper

Markedsverdien til nettgiganten Tencent falt med 166 milliarder dagen etter nye spill-grep fra kinesiske myndigheter. Men analytiker tror det vil ramme de små produsentene hardere.

SPILL: Kinesiske myndigheter vil begrense spillavhengigheten hos unge kinesere. Bildet er fra Lanxiang tekniske skole i Jinan, øst i Kina.

Foto: Greg Baker AFP
Publisert:

– Dette vil påvirke lokale spillprodusenter og internasjonale selskaper som satser i det kinesiske markedet, sier spillanalytiker for det kinesiske markedet Tianyi Gu i analyseselskapet Newzoo.

Kinesiske myndigheter fortalte torsdag kveld norsk tid at de ville begrense antall nye dataspill som lanseres i landet, for å kutte i antall timer unge kinesere bruker foran en skjerm med dataspill.

Markedsverdien i Tencent Holding falt med 20 milliarder dollar fredag, tilsvarende 166 milliarder kroner. Det tilsvarer et fall på over 5 prosent.

Senioranalytiker Chenyu Cui ved IHS Markit sier at grepet trolig vil treffe små og mellomstore spillprodusenter hardere enn giganter som Tencent og Netease, ifølge Financial Times.

De store spillselskapene faller på Wall Street fra start:

  • Electronic Arts (EA) er ned 2,19 prosent
  • Take Two faller 1,92 prosent
  • Activision Blizzard er ned 3,06 prosent

Det er også verdt å nevne at Activision og EA fikk kursmålet nedgradert av Bank of America før børsen åpnet, grunnet tøff konkurranse fra nettopp kinesiske selskaper.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Står Funcom foran høstingsfasen?

Ødelegger vekst i kinesisk spillbransje

Kina er verdens største markedet for dataspill, og både giganter som Blizzard og Take-Two, samt norske Funcom har tusenvis av kunder i Kina.

Analytiker Gu sier til E24 at innvirkningen hovedsakelig vil påvirke det kinesiske markedet, og ikke så mye det globale spillmarkedet.

Det anslås at Tencent og Netease står for 75 prosent av det kinesiske spillmarkedet etter verdi.

Funcom ønsket ikke å kommentere de nye reglene.

Ifølge Gu i Newzoo vil dette ødelegge for den hurtig voksende spillindustrien i Kina.

– Reguleringen vil gjøre at utviklingen av spillbransjen i Kina vil stopp opp, spillprodusentene vil være forsiktige med når og hvordan de lanserer spill, noe man allerede har sett eksempler på.

Han mener spillselskaper nå vil måtte balansere på en tynn linje mellom å underholde spillere, samt å overholde reguleringer fra kinesiske myndigheter.

I sin rapport om spillindustrien i 2017 skriver Newzoo at appetitten for vestlige spill i Kina er stor, selv om de mest populære spillene fremdeles er produsert i Kina.

Asia og Oseania er den største regionen i det globale spillmarkedet, med en andel på 47 prosent av det totale markedet i 2017, ifølge Newzoo. Og Kina er det største landet, med en spillomsetning på 27,5 milliarder dollar i fjor.

Oljefondet kan også bli påvirket av reguleringene, ettersom fondet eier spillaksjer for milliarder av kroner i de store selskapene på Wall Street.

Les også

Tidens mest lønnsomme kvartal for Funcom

Virke: Må bli kjent med reguleringen

Torbjørn Urfjell, som er bransjedirektør for Virkes produsentforening, sier at denne typen regulering gjør noe med markedet for spill.

– Det er noe vi vil følge med på. Kina er et svært interessant marked for norske spillprodusenter, sier Urfjell, som forklarer at de ikke har noen tall på hvor mye av omsetningen norske spillprodusenter får fra Kina.

Torbjørn Urfjell, direktør i Virkes Produsentforening.

Foto: Virke

– Det norske markedet er forsvinnende lite for norske spillprodusenter, rundt 90 prosent av omsetningen kommer fra utlandet, sier Urfjell.

Han forteller at foreningen sammen med andre nordiske organisasjoner skal besøke tre asiatiske markeder i høst, blant annet det kinesiske. I tillegg planlegges det et statsbesøk fra Norge til Kina i oktober, der Virke ønsker at norsk animasjon- og spillindustri skal få plass.

– Da må vi prøve å bli bedre kjent med reguleringene i markedet også. Vi har erfaring med at Kina særlig gjør ett grep, og det er å beskytte produsentene i hjemlandet. Dette ved å for eksempel ha kvoter på hvor mange utenlandske titler som slipper gjennom på kino, sier Urfjell.

Reguleringen av spill har allerede fått oppmerksomhet den siste tiden, ettersom giganten Tencent så lavere spillinntekter fordi kinesiske myndigheter blokkerte et spill selskapet sto bak, skriver South China Morning Post.

Les også

Huawei utestenges internasjonalt, men ikke i Norge

Les også

Bloomberg: Googles Kina-planer er langt mer ambisiøse enn antatt

Les også

«Kinas Apple» med comeback på dag to

Her kan du lese mer om