Regjeringen ber om utsatt drosjefrist

Nok en gang ber den norske regjeringen om en ESA-utsettelse.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:,

– Regjeringen trenger noe mer tid til å vurdere hvordan drosjereguleringen skal være i fremtiden. Det blir lagt særlig vekt på å finne løsninger som kan sikre et tilstrekkelig tilbud i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en melding onsdag.

ESA mener at behovsprøvingen av antall drosjeløyver, kriteriene for tildeling av løyve og kravet om sentraltilknytning er i strid med etablering etter EØS-avtalen.

Les også

E24 lanserer ny nyhetstjeneste: – Det beste som har skjedd norsk mediebransje på mange år

Ny frist

Den første fristen ble satt til i juni i år, men da endte også saken med at regjeringen ba om en utsettelse. Da ble fristen satt til 27. oktober.

Fristen regjeringen ønsker nå er 20 desember i år.

Tidligere i sommer truet Uber med å legge ned driften i Norge på grunn av denne saken, og har nå gjort alvor av truslene.

Når denne uken er over skal Uber sette sin Pop-tjeneste i Oslo på pause. Sjefen for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, sa at pausemeldingen blant annet kom av et ønske om å understreke alvoret for Samferdselsdepartementet.

– Vi har også klinkende klare anbefalinger fra delingsøkonomiutvalget, som gikk inn for å skrote hele løyveordningen, sa han tidligere denne måneden.

Les også

Norske delingsøkonomi-gründere vil reguleres: – Mer lønnsomt nå å ikke ta ansvar

Delingsøkonomiutvalget

Utvalget som ble utnevnt av finansminister Siv Jensen for å utrede delingsøkonomien uttalte tidligere i år at de ønsker at løyveplikt for drosjer oppheves. I tillegg mener utvalget også at plikten til å være knyttet til en sentral og maksprisregulering skal kuttes.

De ønsker videre at kravet til kjøreseddel skal opprettholdes, det vil si at sjåfører fremdeles må oppfylle kravene til blant annet helse og vandel.

Utvalget mener konkurransen i taxibransjen fungerer dårlig, og forslår også å fjerne plikten til å ha drosjevirksomhet som hovederverv, og vil innføre plikt til å gi forhåndspris ved bestilling.

Om disse forslagene blir vedtatt, så åpnes markedet i større grad for tjenester som Uber og Haxi. Det er brudd på transportlovgivningen sjåfører knyttet til tjenesten tidligere har blitt stilt for retten for.

Les også

Datatilsynet mener Taxiforbundet brøt loven i Uber-saken

Les også

Uber-jubel etter delingsøkonomi-rapporten

Les også

UberPop stanset i Norge, Finland og Danmark i år: Slik fortsetter Uber i Norden