Facebook trapper opp krigen mot «adblock»

Facebook varsler at de vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklamen på det sosiale nettverket.

TAR GREP: Nå vil Facebook gjøre det tøffere for brukere å slå av reklamen.

Foto: Jan Haas NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.

– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock. (©NTB)

Les også

Brasil gir Facebook 11,6 millioner dollar i bot

Les også

Brakresultat for Facebook i andre kvartal

Les også

Verizon kjøper Yahoo for 41 milliarder kroner

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Teknologi
  3. Sosiale medier
  4. Reklame

Flere artikler

  1. Adblock Plus åpner markedsplass for annonser

  2. New York Times: Facebook lager sensurprogam for å komme inn i Kina

  3. Betalt innhold

    Hva du neppe visste om Facebooks bruk av dine data

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik vil Snapchat tjene penger på brukerne

  6. Facebook fyller 15 – en gigantisk tenåring med voksne problemer