DNB-tjenester fungerer som normalt igjen

Etter systemoppdateringer av DNB-tjenester natt til søndag, opplevde imidlertid fortsatt noen kunder at korttjenestene ikke fungerte. 

PROBLEMER: Noen kunder i DNB opplevde at korttjenestene ikke fungerte tidlig søndag morgen. Det skyldes problemer hos underleverandøren Nets - ikke systemoppdateringene som ble gjennomført natt til søndag.

Foto: Erik Johansen NTB scanpix
Publisert:,

På morgenkvisten søndag fikk DNB flere henvendelser fra kunder som kunne melde om at korttjenestene ikke fungerte som normalt.

Natt til søndag var flere av DNBs tjenester nede, grunnet systemoppdateringer. Korttjenestene skulle etter planen ikke påvirkes, men noen kunder opplevde allikevel kort som ikke fungerte.

Rundt klokken 08 søndag morgen melder DNB om at alle korttjenester fungerer som normalt igjen.

– Det stemmer at det var noen kunder som hadde problemer med kortbetaling i tidsrommet mellom klokken 06 og 08. Men disse problemene lå hos Nets og en av deres underleverandører, noe som påvirket flere banker. Dette skal nå fungere igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB til E24.

Systemleverandør Evry melder også søndag morgen at alle tjenester nå fungerer som normalt.

Oppdaterte teknologien

Evry og DNB har i natt gjennomført en omfattende mordernisering av teknologien, og flere tjenester ble som varslet stengt fra klokken 01.00 i natt.

Minibanktjenester var tilgjengelige igjen klokken 05 i dag tidlig, mens nettbank ble verifisert 06.55, ifølge Evry.

Fra klokken 07.30 ble alle tjenester verifisert og tilgjengelig.

– Alle steg i denne endringen har skjedd på plan, både tid og kvalitet. Det er en omfattende endring som er gjennomført og vi har høy beredskap for å følge opp at alle tjenester fortsatt virker som normalt utover dagen, sier direktør Jon Berntsen, som leder drift av Evrys bank- og finanstjenester.

Det har ikke lykkes E24 å få kontakt med Nets.

Her kan du lese mer om