Naken Bruno opprører kristne annonsører

Reklame for den omdiskuterte filmen har satt sinnene i kok.

Mark Schwartzbard
Publisert:

rollekarakter. "Bruno" er Sasha Baron Cohens kinoaktuelle film som handler om den motegale homofile reporteren fra Østerrike drømmer om å bli den største landsmannen siden Hitler.

Ikke alle synes "Bruno" er like festlig.

Les også på Kampanje:

Vil stoppe tv-sex

Triana får ikke kle av seg

Hotell-sex lokket nesten 300.000

På en bannerannonse på den svenske nettavisen Kyrkans Tidning tvinger en halvnaken kvinne "Bruno" til å kle av seg. En annen annonse viser "Bruno" liggende naken i åker. Det skriver Världen i Dag

"Bruno"-annonsene opprører flere kristne i Sverige. Flere av annonsørene til Kyrkans Tidning misliker sterkt å bli plassert i selskap med den homofile reporteren fra Østerrike. Svenske Frelsesarmeen er blant annonsørene som fikk kaffen i vrangstrupen da de logget seg inn på den kristne nettavisen.

– Vi ble overrasket over å se Frelsesarmeens røde skjold i en kristen avis som på samme side har reklame for en film som vi ikke kan stille oss bak. Vi kommer til å kontakte avisen for å legge fram våre synspunkter og påpeke at vår logo i framtiden skal brukes på en måte som står i forhold til våre verdier og vår tro, sier Victor Poke, sjef for Svenska Frälsningsarmén til Världen i dag.

Les også på Kampanje:

Forbyr sexreklame på SMS

Sjefredaktør for Kyrkans tidning, Dag Tuvelius, er kjent med at bannerannonsene har skapt bølger.

- Vi får lytte til dem og så kommer vi å vurdere dette før nye annonser blir lagt ut. Men vi kan ikke stå bak alle annonsene ettersom dette ikke er redaksjonelt materiale. Vi har en annonsepolicy som innebærer at vi ikke tar inn alkohol- og tobakksreklame eller det som er støtende. I dette tilfellet har annonsene blitt oppfattet som støtende av enkelte, sier han til Världen Idag.

Les flere mediesaker på Kampanje.com