Knallsalg for Volkswagen før skandalen

Den tyske bilprodusenten har økt salget med 27 prosent i Norge så langt i år.  Konsekvensene av utslippskandalen vil ikke vise seg ennå.

SUKSESS: Så langt har det vært et knallår for selgere av Volkswagen biler i Norge. Det er knyttet spenning til hvor lenge suksessen vil vare.

SUKSESS: Så langt har det vært et knallår for selgere av Volkswagen biler i Norge. Det er knyttet spenning til hvor lenge suksessen vil vare.

Vegard Wivestad Grøtt
Publisert:,

Torsdag kveld la Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) frem tall for nybilregistreringer for september.

I september ble det registrert 12.421 nye personbiler, det er 836 flere enn i september 2014. Sammenlignet med gjennomsnittet for september måned de 10 foregående årene, er årets tall 20,9 % høyere, skriver OFV på sine nettsider.
Volkswagen er fremdeles den soleklare favoritten blant nordmenn i år, og har opplevd en stor økning i antall nybilregistreringer i 2015. Så langt i år er det registrert 19.907 nyregistrerte Volkswagen i Norge, tilsvarende en økning på 27,1 prosent.

Det vil si at nesten hver femte nordmann som kjøpte ny bil i år, kjøpte en fra den tyske bilprodusenten.

Golf og Passat

Modellene Volkswagen Golf og Passat har vist seg å være blant de aller mest populære på norske veier i flere år, også i 2015.

Etterfulgt av Volswagen kommer Toyota med 12.605 nyregistreringer og Nissan med 6.873 nyregistrerte biler.

Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikk viser antall nybilregistreringer i Norge per måned. Det er ikke nødvendigvis salg per måned, siden leveringen kan skje senere enn selve kontraktsinngåelse.

Det er derfor ikke mulig å si ut fra disse tallene om Volkswagen-skandalen har påvirke bilprodusentens salg her i landet. Man vil ikke kunne se reaksjonene blant norske bilkjøpere før etter flere måneder.

POPULÆRE: Her er et utdrag fra OFVs tall for nyregistrerte biler. Det er langt mellom populariteten på bilene.

Skjermdump

– For tidlig å si noe

Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen, sier selskapet ikke har merket svekket salg som følge av skandalen.

MøllerGruppen.

Informasjonssjef i Volkswagen Norge, Anita Svanes, sier de foreløpig ikke har merket noe til utslippsskandalen.
– Det er for tidlig å si noe om konsekvensene. Vårt fokus nå er å gjøre absolutt alt vi kan for kundene våre, og sørge for at de ikke blir skadelidende.
Svanes håper på at selskapet kan bevare den gode relasjonen de så langt har hatt til kundene.

Annonsørinnhold

– Det er viktig for oss å vise at vi vil gjøre alt vi kan for å vise oss verdig kundenes tillit, sier hun og viser til beklagelsen fra Tyskland.

Svanes forteller at Volkswagen vil ivareta alle kunder og eventuelle utbedringer vil selvsagt bil kostnadsfrie for kundene.

Les også

Eksperter: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

- Et omdømmehelvete

Professor Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI uttalte tidligere denne uken til E24 at hun tror folk kommer til å fortsette og kjøpe Volkswagen-biler, men kanskje med en liten bismak i munnen.

– Det er nesten ikke til å tro, det som har blitt avslørt i Volkswagen nå. Volkswagen har et svært godt omdømme fra før av, og det er nesten som at din beste venninne har sveket deg. Det vil ta lang tid før de kommer tilbake, men jeg tror ikke skandalen vil ha noen stor påvirkning på salg, sier Brønn.

Hun sa:

– Folk vil fortsette å kjøpe bilene, fordi det er en så bra bil. Folk vil hate dem og elske dem på samme tid. Jeg tror folk kommer til å føle at de ønsker å straffe Volkswagen, samtidig som de fortsatt har lyst på bilene.

Les også

Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler

Les også

VW skal fikse opptil 11 millioner biler

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Les også

Tyskland legger press på Volkswagen

Annonsørinnhold