Det er én modell Tesla ikke klarer å slå

Disse ti bilene selger best i Norge.

BESTSELGER: Volkswagen Golf selger tre ganger så mange biler som nummer to på salgstoppen i Norge. Den finnes i en hel rekke varianter, hvor alle blir medberegnet i statistikken.

Fabian Bimmer/
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Nordmenn hadde bånn gass mot nybilforretningene i juni.

Sommermåneden bød på det beste salget siden 1986 med registrering av 14.207 nye personbiler i Norge.

Det er 24 prosent flere enn i juni i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

De mest solgte bilene i årets seks første måneder er neppe noe som vekker oppsikt på parkeringsplassen.

Skaffer du deg én av disse ti følgende modellene, må du regne med at du ikke er den eneste i nabolaget.

Instagram: Følg E24 Bil(@e24_bil)når vi tester de kuleste bilene i Norge!

1. Volkswagen Golf er bilen nordmenn ikke får nok av. Den troner med solid margin salgstoppen med 1.626 solgte biler i juni.

Hittil i år er det registrert 8.477 nye Volkswagen Golf, en forbedring på 11,4 prosent fra fjoråret.

Det er tre ganger så mye som neste modell på listen.

Gode gamle Volkswagen Golf er og forblir en favoritt.

Fabian Bimmer

Men hva er det med den snerte bilen som får nordmenn til å åpne lommeboken?

– Golf har helt siden den kom for 40 år siden vært en bil som har tiltatt, ikke bare hos nordmenn, men også ellers i Europa. Det er en bil som er passe stor for veldig mange, den tilfredsstiller på komfort, sikkerhet, og miljø- og klimakrav, sier administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til E24.

Golfen kommer nemlig i avgiftsvennlige modeller for oss nordmenn til en relativt rimelig penge.

– Den er veldig godt tilpasset norske bilkjøperes smak med et tilbud til alle. Enten du vil ha en elektrisk bil, ladbar bensinbil, eller en tradisjonell dieselbil. Du får den med eller uten automatgir, med eller uten firhjulstrekk, femdørskombi eller stasjonsvogn, sier han.

Les også

Går mot det beste bilsalget i USA på 15 år

2. Tesla Model S forblir Norges mest populære elbil, mye takket være gunstige fordeler. Eierne av nullutslippsbilen (når du kjører den, vel å merke) får blant annet kjøre i kollektivfeltet til visse tider i storbyene, gratis offentlig parkering, du slipper å betale bompenger og staten smører null avgifter på importprisen.

Toyota Auris Hybrid Touring Sport under International Motor Show i Geneve.

Arnd Wiegmann

– Det er den ultimate elbilen, sier Solberg Thorsen.

– Den har nullutslipp og er miljøvennlig når du kjører den. Det er også en stor og romslig bil, og den har en veldig god rekkevidde. Det gjør at den fungerer som en erstatter for fossil bil for de fleste. I tillegg er det en del som synes den er pen, og liker den fordi den har stor elmotor og rask akselering.

Nordmenn kjøpte 2.674 elbiler fra Tesla i årets seks første måneder. Det er 2,66 prosent flere solgte biler enn samme tid i fjor. 566 av elbilene ble registrert i juni.

3. Toyota Auris er den tredje mest solgte bilen med 2.361 registrerte biler hittil i år, og 336 biler i juni. Halvårsveksten er på 3,2 prosent. Nordmenn kan velge mellom bensin, diesel eller hybrid.

4. Toyota RAV4 gjør salgstoppen enda mer Toyota-tung, og mer skal det komme. Det er blitt solgt 2.336 eksemplarer av modellen i første halvår, som tilsvarer en vekst på 3,1 prosent. I juni ble det registrert 368 biler.

Les også

Nå skal Spetalen bygge motorvei

(Saken fortsetter under bildet.)

FINNES I HYBRID: Avbildet er en Toyota Rav4 Hybrid, men modellen finnes også med

Eric Thayer

5. Skoda Octavia er en stasjonsvogn som tydelig har falt i smak blant nordmenn. E24s biljournalist mente modellen er den perfekte hyttebilen for folk flest. Hittil er det blitt solgt 2.209 biler i 2015, en vekst på 3 prosent fra i fjor, hvorav 358 ble registrert i juni.

Mitsubishi Outlander.

Andrew Burton

6. Toyota Yaris er nok en liten modell fra Toyota som har falt i smak blant nordmenn, med 2.117 solgte i 2015. Det utgjør en salgsvekst på 2,8 prosent. I juni ble det registrert 271 nye Yaris. Bilen finnes også i hybridversjon.

7. Mitsubishi Outlander har truffet markedet i Norge med deres romslige ladbare hybridversjon. Hittil i år er det solgt 1.611 av SUV-en, og 358 biler i juni. Det er en vekst på 2,5 prosent fra i fjor.

8. Mazda CX-5 var Norges mest solgte SUV i 2013 og 2014. Nå har den fått hardere konkurranse, men holder åttendeplassen med 1.611 solgte biler i 2015. Det er en vekst på 2,2 prosent fra fjoråret, hvorav 358 biler ble solgt i juni.

9. Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil, men ikke her hjemme. Modellen har solgt like mange eksemplarer som Mazda-en på åttende plass med 1.611 registrerte biler. Den vokser minst med bare 1,3 prosent blant de mest populære bilene, og kan kun vise til 186 solgte biler i juni.

Les også

– Mange ønsker ikke å eie en bil

(Saken fortsetter under bildet.)

VERDENS MEST SOLGTE EL-BIL: Nullutslippsbilen Nissan Leaf har fått sterkt fotfeste som nummer én innen el-bil-segmentet. I Norge er det den nest mest solgte el-bilen.

Yoshikazu Tsuno

10. Volkswagen Passat var Norges mest solgte bil for åtte år siden, og i flere tiår var det familiebiler i Passat-størrelse som var standardvalget til en norsk familie. Som listen viser, er det mellomstore SUVer som har tatt over den rollen.

– Det er veldig mange som synes SUV er en praktisk og grei bil å ha, sier Solberg Thorsen.

Men Volkswagen Passat selger fortsatt relativt bra i Norge. Modellen er solgt i 1.585 eksemplarer, opp 2,1 prosent fra fjoråret. I juni ble det solgt 308 biler.

De ti neste på listen er Audi A3, Nissan Qashqai, Ford Mondeo, Volvo V70, Volkswagen up!, Ford Focus, Renault Zoe, Peugeot 308, Volvo XC60 og Mercedes-Benz klasse C.

Les også

Her får alle beboerne tilgang til elbil

Elbilene og hybrid på fremmarsj

Nordmenn kjøper ny bil som aldri før, og gunstige avgiftsreglene gjør at bilene som gir mindre dårlig miljøsamvittighet går unna som varmt hvetebrød.

– Det vi er vitne til er at det er stadig flere som kjøper 0-utslippsbiler, og flere som kjøper ladbare hybrider. Det er kanskje den viktigste trenden i markedet for tiden, sier Solberg Thorsen.

– Avgiftssystemet i Norge er nå innrettet i forhold til at bilene som slipper ut lite CO2 premieres. En nullutslippsbil gir null i avgift, og bilene som er nær null CO2-utslipp betyr også veldig lave avgifter. Avgiftssystemet inneholder et avdrag for alle biler med CO2-utslipp under 502 gram.

Det er flere nykommere på markedet som treffer avgiftsreglene til Norge gunstig.

Volkswagen har nettopp servert sin ladbare hybrid, Golf GTE, som E24s biljournalist mener vil få hybridsalget til å ta av i Norge.

Firehjulstrekkeren Tesla Model S P85D kom på det norske markedet i vinter, som ble kåret til årets feteste bil hos E24. Til høsten kommer den etterlengtede Model X, som er en SUV. Den vil lett gli inn på salgstoppen, tror Solberg Thorsen.

– Vi vet ikke helt eksakt når den kommer, men jeg vet det er ganske mange forhåndsbestillinger på den bilen. Det kan bli en ny modell på bestselgerlisten, sier han.

E24s biljournalist Morten Abrahamsen testet Tesla Model S P85D i mars. Hvor raskt tror du elbilen akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen?

Vil du se flere fete biler? Sjekk E24 Biltester eller følg vår bilredaksjon i E24 Bil (@e24_bil) på Instagram når vi tester de kuleste bilene i Norge!

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Beste år for bilsalget siden jappetiden

  2. Ingen diesel- og bensinbiler på topp ti: – Ganske eksepsjonelt

  3. Så mange biler har gigantene laget

  4. Annonsørinnhold

  5. Ingen oljebrems i bilsalget

  6. Ladbare biler skyter fart